Win EVC

Winkelverkoop Elders Verworven Competenties
Kerngedachte
Een EVC-beleid ontwikkelen voor de ‘winkelverkoper’ (proeftuin) via flexibele, op maat en eenvormige trajecten die een gelijkwaardigheid hebben voor de opleidingen georganiseerd in het deeltijds onderwijs , volwassenonderwijs, SYNTRA en VDAB.
Vertrekkende vanuit de beroepskwalificaties (BK0070/ BK0071/BK0072) en de competentiefiches (D110601/D121401)
Finale doelgroep
Jongeren en werkzoekende ongeacht de onderwijsvorm, die hun intrede doen op de arbeidsmarkt in de sector verkoop .
- Jongeren (+18 jaar ) deeltijds onderwijs in de opleidingsstructuur ‘winkelbediende/verkoper’.
- Cursisten in het volwassenonderwijs in de opleiding ‘polyvalente verkoper’.
- Cursisten in de VDAB-opleiding verkoper
- Startende werknemers Leerplichtige jongeren in het onderwijs behoren niet tot de doelgroep.
Doel
Doel is om bij werkzoekende op een uniforme wijze na te gaan welke competenties reeds aanwezig zijn en nog aangeleerd dienen te worden (screening). We willen met dit project ( proeftuin) op een objectieve professionele manier een gestandaardiseerde EVC-procedure uitwerken om de eerder verworven kennis of eerder verworven vaardigheden van jongeren te kunnen valideren in de verkoopsector.
Projectresultaten
Voor de jongere is dit een winsituatie
Wat hij /zij eerder oefende in een werksituatie kan leiden tot vrijstellingen in de opleiding, wat onderwijs aanleerde telt ook mee.
Jongeren zullen zich sterker voelen doordat:
- geluisterd wordt naar hun voorgeschiedenis
- objectief gekeken wordt naar hun voorgeschiedenis
- kortere trajecten kunnen worden georganiseerd zonder teveel ballast, waardoor er snellere doorstroming kan zijn naar de arbeidsmarkt.
Voor de bedrijven is dit een winsituatie
Bedrijven hebben nood aan extra ondersteuning voor het vaststellen en opvolgen van competenties voor instromers.
- bijkomende steun voor het vaststellen van competenties van potentiële werknemers
- bijkomende steun voor het erkennen van competenties van potentiële werknemers
- biedt maatwerk op de werkvloer
De ontwikkelde tool kan ingezet worden om competenties zichtbaar te maken bij instroom. Het zou dus mogelijk worden bij werkzoekenden om na te gaan welke competenties reeds aanwezig zijn en wat nog aangeleerd moet worden (screening)
Methodiek en Instrumenten
Fase 1 Identificeren
- Infosessie
- Self-assessment
- Loopbaangespreksfiche
- Valideringsgesprekfiche
- Handleiding voor de begeleider
Fase 2 Documenteren
- Assessmentplanningsdocument
- Cases assessmentproeven
- Handleiding voor assessor
Fase 3 Beoordelen
- Beoordelingsgesprek
Fase 4 (Opleiden) Certificeren
- Opleidingstraject
Partnerschap
Departement Onderwijs en Vorming - Epos vzw - Don Bosco Werken én Leren
Meewerkende organisatie
CVO LBC Antwerpen VDAB
Looptijd
01 juli 2014 tot 31 december 2015
Het project Win EVC kadert binnen oproep 296 van het ESF agentschap Vlaanderen - Prioriteit 1: talentenactivering en duurzame integratie op de arbeidsmarkt projectoproep 5211.