ma 22 juni 2020

Hoe inclusief is je school?

De Europese toolkit voor scholen helpt al vijf jaar het aantal leerlingen te verhogen, het aantal vroegtijdige schoolverlaters te verminderen en de inclusie te bevorderen. Het aanbod is nu uitgebreid met een nieuw zelfevaluatie-instrument en een videogedeelte!

Het nieuwe zelfevaluatie-instrument voor inclusie in en rond scholen helpt gebruikers om na te denken over het beleid en de praktijken van hun school en om manieren te ontdekken om deze te verbeteren. De zelfevaluatie bestaat uit vragen die gebaseerd zijn op het NESET-analytisch rapport 'structurele indicatoren voor inclusieve systemen in en rond scholen'. Na het beantwoorden van de vragen ontvangen de gebruikers een gepersonaliseerd rapport, dat hun score voor elk van de gebieden toont en aangeeft waar hun school het goed doet en waar er ruimte is voor verbetering. Waar relevant krijgen zij ook suggesties uit de Europese toolkit voor scholen om hun systeem en pedagogie verder te ontwikkelen.

Daarnaast bevat de videopagina op de website nu ook verslagen van goede praktijken op het gebied van inclusief onderwijs en de aanpak van voortijdig schoolverlaten. Zie bijvoorbeeld de Joaquim Ruyra Elementary School in een achtergestelde voorstadswijk van Barcelona, die vanwege de grote academische resultaten de "wonderschool" werd genoemd.

Meer info vind je hier: