di 6 november 2018

Winnaar Europees Talenlabel 2018!

Het Onze-Lieve-Vrouwe-instituut (OLVi) uit Poperinge wint het Europees Talenlabel 2018 !

Midden 2018 ontving Epos de kandidaturen voor het Europees Label voor Innovatief Talenonderwijs 2018 ! Het thema dit jaar is: ‘Naar dynamische grensregio’s door de taalbarrières weg te werken’. Winnaar werd het Onze-Lieve-Vrouwe-instituut uit Poperinge met het initiatief: “Découverte du Midi-accueil et l’école maternelle en France”. Het gaat om 18-19 jarige leerlingen in het laatste specialisatiejaar Kinderzorg. Zij lopen afwisselend stage in Frankrijk in een kinderopvang en in een kleuterklas. Tijdens de stage wordt er hele dagen lang enkel in het Frans gecommuniceerd met de verantwoordelijken en de kinderen; dit is een enorme uitdaging voor de leerlingen! De vaardigheden en attitudes voor de begeleiding van de kinderen zouden ze al moeten beheersen, maar nu moet dit in een andere culturele setting gebeuren. De maaltijden moeten ze er helpen bereiden volgens de Franse keuken, de leeftijd van de kinderen is er anders, het Franse kinderopvangsysteem en het kleuteronderwijs eveneens. Ze worden volledig ondergedompeld in de Franse taal; zowel tijdens het zelfstandig verzorgen van de kinderen als het organiseren van activiteiten voor deze kinderen. Ze moeten de taalvaardigheid van de baby’s en peuters bevorderen door het voorlezen van verhalen in het Frans, het meespelen en het bedenken van activiteiten, de communicatie met de ouders… alles gebeurt in het Frans.

Poperinge ligt op de grens met Frankrijk; de leerlingen van OLVi zullen in hun beroepspraktijk vaak geconfronteerd worden met ouders en kinderen die enkel Franstalig zijn. Daarom investeert de school in kwalitatief taalonderwijs (o.a. als CLIL-school en met een uitwisselingsproject met een Waalse school voor de TSO-leerlingen). Met dit initiatief richt OLVi zich specifiek op BSO-leerlingen die op deze manier ook de kans krijgen om hun taalvaardigheid in het Frans te ontwikkelen; in 2018 gebeurde dit voor de eerste keer in het 7de specialisatiejaar Kinderzorg.

Voor de leerlingen is dit een unieke kans om de schoolse kennis van het Frans om te zetten in alledaags gebruik. Vooral op het vlak van spreekdurf zetten zij grote stappen dankzij dit project. Het “taalbad” waarin ze terechtkomen verhoogt de vertrouwdheid met het alledaags gebruik en het begrip van het Frans.

De jury van het Europees Talenlabel verkoos dit project tot winnaar van het Europees Talenlabel 2018 omwille van het groot aantal sterktes.

  1. Contact met de taal en de cultuur. Het biedt de leerlingen niet enkel de kans om in contact te komen met de Franse taal in een zeer concrete beroepscontext (kleuteronderwijs, kinderopvang), maar ook om in contact te komen met heel wat aspecten van de Franse cultuur (het kinderopvangsysteem, de kinderzorg, het onderwijssysteem incl het nieuw pedagogisch project, de keuken/ maaltijden, de beroepswereld, kinderspelletjes…).
  2. Voorbereiding op het beroepsleven. Door de leerlingen in een Franse context stage te laten lopen, bereidt men hen goed voor op het latere beroepsleven waarbij ze veel kans hebben om geconfronteerd te worden met Franstalige kinderen en ouders (grensstreek). Het project geeft op die manier alle kansen aan leerlingen voor het latere beroepsleven en het heeft een sterk emancipatorisch karakter.
  3. Overdraagbaarheid van het initiatief. Het project kan dienen als voorbeeld voor andere Vlaamse scholen en voor scholen in het buitenland. Het project kan in eender welke taal verlopen, is niet leeftijdsgebonden en is overdraagbaar naar vrijwel alle beroepsafdelingen / beroepen.
  4. Motiverend effect van het initiatief. De leerlingen beseffen al doende dat ze kinderen kunnen helpen door hun taal te spreken. Daarenboven zien de leerlingen in dat ze de dingen die ze leren ook daadwerkelijk nodig zullen hebben in het latere beroepsleven. Er wordt ook het hele jaar naar toegewerkt. Het project focust ook op de taalDURF.
  5. Ook voor de begeleidende leerkrachten is het project een verrijking aangezien ze met hun Franse collega’s ideeën kunnen uitwisselen over kinderopvang en kleuteronderwijs.
  6. Het project is sterk emancipatorisch. Het gaat om leerlingen van BSO; door hen in een Franse context stage te laten lopen, bereidt men hen goed voor op het latere beroepsleven waarbij ze veel kans hebben om geconfronteerd te worden met Franstalige kinderen en ouders.

Mogelijk minpuntje: Of dit initiatief vernieuwend, creatief en inventief is als project, is minder evident. Maar voor de leerlingen is het dat zeker.

OVLi wint hiermee €1000, het officiële certificaat als winnaar van het Europees Talenlabel 2018 ondertekend door de Europese Commissaris en de Vlaamse minister van Onderwijs en een trofee. Bovendien mag OLVi het logo van het Europees Talenlabel gebruiken met de vermelding “laureaat 2018”. Proficiat, vooral aan Mevr Ann Vancayseele, de projectverantwoordelijke !

Er is jammer genoeg dit jaar slechts 1 winnaar want overige (sterke) aanvragen gingen over samenwerking over de taalgrenzen binnen België. In de oproep die Epos publiceerde, werd echter duidelijk weergegeven dat kandidaturen moesten focussen op samenwerking met buurlanden en dus over de landsgrenzen heen. Bij deze afgewezen kandidaten zaten desalniettemin sterke initiatieven; in een volgende Epos-nieuwsbrief hoor je hierover meer…