Erasmus+ begunstigden en democratische participatie: onderzoek in het kader van de nationale en Europese verkiezingen 2024
Het onderzoek dat Epos uitvoerde in het kader van de nationale en Europese verkiezingen 2024 en naar de rol van Erasmus+-projecten in het bevorderen van democratische participatie heeft enkele belangrijke inzichten opgeleverd. De gedetailleerde uitleg per onderdeel vind je onderaan deze pagina.
Ten eerste is er verdeeldheid over het geven van stemrecht aan 16-18 jarigen. Hoewel sommige deelnemers de voordelen van vroegtijdige betrokkenheid bij de politiek benadrukken, maken anderen zich zorgen over het gebrek aan voorbereiding en de beïnvloedbaarheid van jongeren. Dit onderstreept het belang van goede educatie en betrouwbare informatie om jongeren beter voor te bereiden op hun stemrecht.
Het onderzoek benadrukt ook de behoefte aan meer aandacht voor verkiezingen, politiek en democratie in het onderwijs. Veel deelnemers vinden dat deze onderwerpen onvoldoende aan bod komen, wat kan bijdragen aan een gebrek aan politieke kennis en betrokkenheid. Het aanbieden van meer toegankelijke en interessante cursussen over politiek kan helpen om deze kloof te dichten.
Tot slot blijkt uit het onderzoek dat de perceptie van democratie in België gemengd is. Hoewel een meerderheid België als een democratie beschouwt, zijn er zorgen over transparantie, de invloed van coalities, en de mate waarin de regering naar het volk luistert. Deze zorgen wijzen op een behoefte aan meer transparantie en betrokkenheid van burgers in het politieke proces.
De deelname aan Erasmus+ projecten heeft een aanzienlijke positieve invloed gehad op de attitudes, kennis, vaardigheden en waarden van de deelnemers. Vooral op het gebied van openheid voor culturele verschillen, respect, zelfkennis, taal- en communicatievaardigheden, en samenwerkingsvaardigheden zijn er significante verbeteringen waargenomen.
De bevindingen tonen echter ook aan dat er nog ruimte is voor verbetering, met name in het bevorderen van actief burgerschap. Meer dan de helft van de deelnemers is hier nog niet actief mee bezig. Dit wijst op de noodzaak van betere educatie en ondersteuning om deelnemers te stimuleren om zich meer betrokken te voelen bij democratische processen.