Het Europees Talenlabel is een initiatief van de Europese Commissie ter bevordering van het vreemdetalenonderwijs in de lidstaten van de Europese Unie. Het werd voor het eerst uitgereikt in 1998.

Home Programma’s en acties Europees Talenlabel

Het Europees Talenlabel

In Vlaanderen wordt het Europees Talenlabel jaarlijks uitgereikt door Epos vzw. Dankzij deze prijzen kan Epos innovatieve initiatieven uit Vlaanderen op het vlak van talen identificeren en extra onder de aandacht brengen. Deze prijzen geven niet alleen erkenning aan hetgeen mensen en organisaties ondernemen rond talen, het is ook de bedoeling dat de genomineerden en de prijswinnaars inspiratie bieden aan iedereen die bezig is met het leren van talen en taaldiversiteit. Onze promotie richt zich dan ook tot beleidsmakers, onderzoekers en mensen uit de praktijk – niet alleen in Vlaanderen maar door het Europese karakter van deze wedstrijd in heel Europa. De criteria om de winnaars te bepalen, werden vastgelegd door de Europese Commissie; Vlaanderen voegde er 3 Vlaamse prioriteiten aan toe.

Hoe win je het Europees Talenlabel?

Je hebt een Erasmus+ project:

Het Europees Talenlabel voor Erasmus+ projecten.

Heb je een Erasmus+ mobiliteitsproject (KA121, KA122) of samenwerkingsproject (KA210, KA220) en werd er binnen het project op een innovatieve manier met taal / meertaligheid gewerkt?

Misschien heb je een groepsmobiliteit gedaan met je leerlingen waar taal en culturele diversiteit centraal stonden. Of heb je met buitenlandse partners op een creatieve manier samengewerkt aan taalverwerving.
Meld je dan aan voor het Europees Talenlabel. Hoe ga je te werk? In het eindrapport krijg je de mogelijkheid om je project aan te melden voor het Europees Talenlabel. Aan de hand van een aantal vragen, stel je je project dan kort voor.
Wat valt er te winnen? Het winnende project ontvangt naast het label ook nog een geldprijs van €1000.

Je hebt geen Erasmus+ project

Het Europees Talenlabel: open oproep

Ook eTwinning projecten worden gestimuleerd om deel te nemen aan deze open oproep, Erasmus+ projecten kunnen niet deelnemen. Zij kunnen zich wel aanmelden via het eindrapport.

Elk jaar lanceert Epos een open oproep voor niet Erasmus+ projecten en initiatieven die meertaligheid op een innovatieve manier stimuleren.

De oproep voor 2025 zal gelanceerd worden in april 2025.

Wat valt er te winnen?

Het winnende project ontvangt naast het label ook nog een geldprijs van €300, €600 en €1000.

Het Europees Talenlabel 2024: dit zijn de winnaars

Op woensdag 6 november werden de Europese Talenlabels 2024 uitgereikt tijdens het event ‘Breng Europa naar je klas’ in Gent.

In totaal werden maar liefst 5 projecten beloond met een Europees Talenlabel. 3 deelnemers aan de open oproep en 2 Erasmus+ projecten gingen met het label en een geldprijs naar huis.

Erasmus+ projecten

GO! Atheneum Geraardsbergen met het KA121 project “Taalleren stimuleren door innovatieve benaderingen te implementeren”

Bevordering van meertaligheid en motivatie om een taal te leren speelde een belangrijke rol in het project waarbij uitwisselingen van leerlingen naar Portugal, Zweden en Spanje werden uitgevoerd. Interactieve taalapps, online platforms en gamificatie werden ingezet om jonge leerlingen op een speelse en boeiende manier bij het leren te betrekken. Daarnaast werden samenwerkingsverbanden opgezet met lokale culturele instellingen zoals bibliotheken, theaters en musea en werd ingezet op professionalisering van de leerkrachten en ouderbetrokkenheid.

Naast het talenlabel ontvangt GO! Atheneum Geraardsbergen voor dit project €1000.

 

GO! Atheneum Geel met het KA122 project Oefening baart kunst: de toekomst is meertalig en multicultureel

Deze school trok met een groep leerlingen tussen 15 en 18 van de studierichting moderne talen naar Duitsland waar de leerlingen werden ondergedompeld in de taal en cultuur van hun leeftijdsgenoten die in Duitsland leven. Leerlingen verbleven er in een gastgezin, wat hun taalvaardigheid zeker bevorderde en daarnaast volgden ze ook lessen Engels, Frans en Spaans in de Duitse partnerschool. Maar wat extra mooi is, is dat het project niet eindigde bij deze uitwisseling. Leerlingen werden als ambassadeurs voor de richting moderne talen aangesteld en gaven initiatielessen vreemde talen aan leerlingen uit het tweede jaar, om hen op die manier warm te maken voor de richting moderne talen.

Naast het talenlabel ontvangt GO! Atheneum Geel voor dit project €1000.

 

Open oproep (toegankelijk voor niet Erasmus+ projecten)

Thema: “Iedereen THUIS in talen: Taalvaardigheid bij kwetsbare kinderen, jongeren en volwassenen stimuleren.”

1ste plaats: Provincie Vlaams-Brabant met het project Leeshelden.

Leerlingen uit het tweede en derde leerjaar die het moeilijk hebben met lezen worden door de zorgcoördinator doorverwezen naar het project. De Leeshelden komen wekelijks samen in de plaatselijke bibliotheek en gaan volgens leesniveau aan de slag met een boek in een lees- en speelsessie. Momenteel zijn reeds 33 bibliotheken uit de provincie Vlaams-Brabant in het project ingestapt.

De jury vindt dit project hartverwarmend. Het bevordert de liefde voor taal en literatuur. Doordat de Leeshelden samenkomen in de bib, een neutrale en veilige plaats, werkt dit project ook drempelverlagend. Het project is overdraagbaar dankzij het draaiboek: het materiaal is rijk en vrij downloadbaar. Bovendien zijn de didactische hulpmiddelen erg toegankelijk.

Je vindt alle info via deze link.

Naast het talenlabel ontvangt Provincie Vlaams-Brabant voor dit project €1000.

 

2de plaats: Foyer vzw met het project Liba Lingua.

Liba Lingua is een bordspel gebaseerd op Ganzenbord. Het werd ontwikkeld voor alle anderstalige ouders met jonge kinderen maar met extra aandacht voor gezinnen in een kansarme context. Ouders van kinderen uit de onthaalklas zijn de primaire doelgroep. De start op school betekent voor veel kinderen de introductie tot een (bijna) nieuwe taal. Ouders zullen hierbij de hele schoolcarrière belangrijke ondersteuners zijn van. Over deze uitdagingen gaat dit spel, dat samen met de leerkracht van het kind wordt gespeeld.

De jury vindt de keuze voor een spelvorm zeer positief. De spelvorm werkt drempelverlagend, op een toegankelijke manier wordt dialoog gestimuleerd.  Het project bevordert kansenverhoging op jonge leeftijd en leidt tot laagdrempelige dialoog tussen ouders en scholen, wat soms moeilijk is voor ouders met een andere thuistaal. Het spel is zowel in het Nederlands, Frans als Duits beschikbaar wat bijdraagt tot het inclusieve karakter en de overdraagbaarheid. Het spel werd ontwikkeld met wetenschappelijke ondersteuning via steun van HaBilNet, dat de kwaliteit waarborgt.

Bekijk het promofilmpje van Liba Lingua hier.

Naast het talenlabel ontvangt Foyer vzw voor dit project €600.

 

3de plaats: FARO Vlaams steunpunt voor cultureel erfgoed vzw met het project Samenlezen van erfgoedverhalen met NT2-cursisten.

Voor dit project leidde FARO erfgoedwerkers op in de methodiek samenlezen en herschreef het erfgoedverhalen op maat van de cursisten met taalniveau 1.1 en 1.2. Het project speelt in op de diversiteit van de Europese samenleving. De erfgoedverhalen zijn gebaseerd op verschillende culturen en hebben een universele boodschap. Door het verbinden van cursisten met verhalen die wortelen in verschillende culturen, ontstaat een gevoel van gemeenschappelijkheid en intercultureel begrip. Dit bevordert een gevoel van ‘thuis voelen’.

De jury vindt het vernieuwend dat er gewerkt wordt met erfgoedverhalen.  Verhalen op taalniveau 1.1 en 1.2 zijn vaak kinderverhalen. De erfgoedverhalen komen tegemoet aan het volwassen publiek.  De vormgeving van de verhalen is kwalitatief.

Klik hier voor de inspiratiebrochure. Er werd een boekje gepubliceerd met als thema ‘Thuis’ en één met als thema ‘Dierenverhalen’ In de loop van 2025 verschijnen verhalen met als thema ‘Sport en spel’.

Naast het talenlabel ontvangt FARO voor dit project €300.

 

Eervolle vermelding: Basisschool Pacheco met het project onderwijs met een hart voor talen.

Voor basisschool Pacheco, in het hartje van Brussel, staat onderwijs met een hart voor talen centraal. Op basisschool Pacheco worden meer dan 25 verschillende thuistalen gesproken. De school omarmt deze diversiteit aan talen en ziet meertaligheid als troef. Deze school kreeg als eerste Belgissche school het ‘language friendly school’ toegekend. Het taalbeleid is doordrongen in de volledige school en is een prachtig voorbeeld binnen de stedelijke context.

 

Het Europees Talenlabel 2023: dit zijn de winnaars

Op 11 januari werden de Europese Talenlabels 2023 in Vlaanderen uitgereikt. Het thema was “Taalleren in tijden van inclusie, interculturaliteit en actief burgerschap”.

Voorafgaand aan de uitreiking van het label, bracht mevrouw Karin Heremans een getuigenis passend binnen het thema. Mevrouw Heremans is sinds 2001 geëngageerd directeur van het GO! Koninklijk Atheneum te Antwerpen. Van daaruit heeft ze een ruime expertise ontwikkeld in diversiteitsmanagement. Tevens is ze halftijds beleidscoördinator ‘Preventie radicalisering en polarisering’ voor het GO! Momenteel is ze ook RAN Ambassadeur voor België. Mevrouw Heremans was in het gezelschap van dichter Peter Holvoet-Hanssen die als een ware troubadour de leerlingen van Atheneum Antwerpen onderdompelt in de wereld van poëzie. Samen met enkele leerlingen bracht hij een paar mooie gedichten.

We mochten in totaal 12 inzendingen ontvangen voor het Europees Talenlabel. Hiervan werden er 5 genomineerd.

Ontdek hieronder de winnaars met hun boeiende en gevarieerde inzendingen. Mis zeker de filmpjes niet, waarin elk project zichzelf nog eens extra voorstelt.

Deze drie organisaties ontvangen het officiële certificaat, een plakkaat en een geldprijs:

1ste prijs: Vrije Universiteit Brussel

Titel project: Alef

Het Alef-programma (Alef = alfa in het Arabisch) voorziet in extra-curriculair Arabisch taalonderwijs voor alle kinderen van 6 tot 15 jaar in een multi-linguïstische omgeving, vrij van religie en ondersteund door taalexperts van de VUB. Een nieuw uniek curriculum, afgestemd op taalniveau en leeftijd wordt ontwikkeld als onderdeel van dit programma. De focus ligt op taalverwerving en in het curriculum zijn Westerse en Arabische culturele elementen op kindermaat uitgewerkt, ter bevordering van wederzijds respect, meertaligheid en wereldburgerschap. Het is wetenschappelijk aangetoond dat vaardigheden zoals lezen, schrijven, luisteren en begrijpen van de moeder- of thuistaal essentieel zijn voor het bevorderen van het aanleren van een nieuwe taal, in het geval van de kinderen de schooltaal Nederlands of Frans. Een living lab in Brussel met 300 kinderen ondersteund het lesmateriaal via feedback van de kinderen en ouders. De taalleerkrachten met een erkend vluchtelingstatuut, behouden en verbreden hun expertise. Met dit project wil de VUB, samen met partners, haar verantwoordelijkheid opnemen ten aanzien van belangrijke maatschappelijke uitdagingen waaronder humanitaire crisissen en diversiteit in onze samenleving.

De jury meent dat dit project naadloos aansluit hij thema voor het Europees Talenlabel 2023. De kwaliteit van uitwerking is heel hoog. Het is een breed gedragen project met veel leerkansen waarbij een verscheidenheid aan leermiddelen wordt gebruikt. Er is duidelijk geëvalueerd en gereflecteerd.

Het project beoogt wereldburgerschap en integratie in de Brusselse gemeenschap: de taal wordt gebruikt om de identiteit van de jongeren in een Europees kader te plaatsen. De jury vindt de schaalgrootte van het project en het slaan van een brug tussen thuis, school en omgeving zeer sterk.

Meer info voer dit project vinden jullie op de website.

Naast het talenlabel ontvangt VUB voor dit project een geldprijs ter waarde van €1000.

Bekijk hier het filmpje.

2de prijs: CVO Crescendo

Titel project: NT2 en gebarentaal voor dove nieuwkomers

CVO Crescendo organiseert een opleiding NT2 en Vlaamse Gebarentaal voor nieuwkomers. Gedurende twee jaar volgen cursisten een traject waarbij het leren van de twee talen elkaar versterken.

Cursisten starten met de lessen Vlaamse Gebarentaal (1.1; ERK A1) die gegeven worden door een dove leerkracht. Cursisten kennen vaak de gebarentaal uit hun land, maar moeten hier ook Vlaamse Gebarentaalleren om te kunnen communiceren met dove Vlamingen, om tolken in te schakelen,… VGT is een toegangspoort tot integratie in de dovengemeenschap en bij uitbreiding de bredere maatschappij. De dove leerkracht die de VGT op moedertaalniveau beheerst kan door de visuele ingesteldheid gemakkelijk met de cursisten communiceren en fungeert als een belangrijk rolmodel voor de cursisten.

Nadat de cursisten na viertal maanden een basis VGT verwierven, starten de lessen Nederlands (module a). De lessen worden gegeven door twee NT2-leerkrachten die het Nederlands als moedertaal hebben en VGT-vaardig zijn. De lessen zijn qua inhoud en opzet vergelijkbaar met de lessen NT2 aan horende cursisten. Binnen deze opleiding wordt wel gewerkt met open modules, zodat relevante doelen nagestreefd worden. De doelen voor spreken en luisteren die opgenomen zijn in het leerplan NT2 worden bijvoorbeeld integraal achterwege gelaten.

In het tweede jaar wordt verder gebouwd op jaar één. Cursisten krijgen een volledig jaar Nederlands (module b en c) en Vlaamse Gebarentaal (1.2;ERK A2).

Dit vond de jury: dit is een sterk inclusief project dat de thema’s van de wedstrijd volledig realiseert. De jury looft de hoge ambitie en grote bijzonderheid van het project en is ervan overtuigd dat het voldoet aan een grote nood in onze samenleving. Het sluit aan bij de behoefte van de cursisten en het streeft relevante doelen na.

Het is een uniek project: het project richt zich op vergeten minderheidsgroep, op een heel kwetsbare doelgroep. Dit vindt de jury heel knap en bijzonder. Ook in Europa is er weinig animo voor deze doelgroep en hier speelt het project knap op in!  Wees trots op dit unieke project, niet enkel in de Vlaamse maar ook in de Europese context.

Naast het talenlabel ontvangt CVO Crescendo voor dit project een geldprijs ter waarde van €600.

Bekijk hier het filmpje.

 

3de prijs: CLT Leuven

Titel project: Rock ’n ROLdag

Tijdens de Rock ‘n Roldag maken onze cursisten Nederlands als Tweede Taal kennis met organisaties die interessant zijn voor hun persoonlijke leerproces en voor het vinden van hun plekje in de maatschappij. De klasstructuur en niveaus worden losgelaten, en met een groep gemotiveerde cursisten trekt een begeleider erop uit. De cursisten kiezen een organisatie volgens hun maatschappelijke rol. De werkzoekenden gaan bijvoorbeeld naar VDAB, de opvoeders bezoeken het Huis van het Kind of lezen voor in de kleuterschool om de hoek, de verkeersgebruikers maken kennis met de fietsschool, de vrijetijdsbesteders bezoeken het onthaalhuis de Nomade of luisteren naar oude verhalen…

De jury looft de veelzijdigheid van dit project. Dit is een maatschappelijk zeer relevant project. Al doende leren de cursisten en worden er kansen gecreëerd om verder te leren, een netwerk op te bouwen en dankzij dit netwerk kan de integratie verder kansen krijgen. Relevant project, goed gedocumenteerd, draagt bij tot het thema van het ELL2023.

Het is geen speldenprik en geen eenmalig iets. Dit wordt verder opgevolgd en geëvalueerd met de partners. Ook de instellingen die meewerken, leren hier meer bij: hoe kan je deze mensen begeleiden, nog meer kansen bieden en spreekdurf verder aanwakkeren?

De inzet van cursisten en leerkrachten is zeer enthousiasmerend.

Naast het talenlabel ontvangt CLT Leuven voor dit project een geldprijs ter waarde van €300.

Bekijk hier het filmpje.

 

Deze twee organisaties ontvingen een eervolle vermelding:

GO! Atheneum Oostende

Titel project: Art for All

Art for all is een Erasmus+ project dat drempelverlagende initiatieven voor cultuurparticipatie wil ontwikkelen. De coördinerende partner uit Italië heeft verschillende toolkits ontwikkeld voor mensen met een visuele beperking en kinderen, idem voor Portugal en Bulgarije. In Oostende lag de focus op kinderen en anderstaligen. Voor de anderstaligen werden conversation cards ontwikkeld en aangeboden aan Mu.Zee. Voor de kinderen werd een verhaal over inclusie geschreven en een visjeswandeling ontworpen, waarin kinderen d.m.v. filmpjes info krijgen over het culturele erfgoed van Oostende. De eenvoudige taal maakt het ook voor anderstalige nieuwkomers toegankelijk.

De jury meent dat dit is een origineel en innovatief project is. De combinatie van cultuureducatie en meertaligheid vindt de jury bijzonder sterk. Het maken van de conversation cards is een zinvolle taaltaak. De jury looft de samenwerking met het museum en de toeristische dienst.

De school heeft een Erasmus+ accreditatie en is zeer actief bezig met internationale projecten. Dit verdient een pluim! Ga verder met de actieve inzet op internationaal vlak, want dit is een grote meerwaarde voor de studenten.

Naar de website van het project.

Bekijk hier het filmpje.

 

Parlangi

Titel project: Parlangi@Brussels

Anderstalige leerlingen (12-16 jaar) uit zes Nederlandstalige scholen in Brussel oefenen Nederlands in één-op-één-videogesprekken met Vlaamse studenten aan de lerarenopleiding en sociaal werk.

De studenten verbeteren zo hun pedagogische, communicatieve, sociale en beroepsvaardigheden. De leerlingen versterken hun spreekdurf, verbeteren hun kennis van het Nederlands en oefenen hun sociale vaardigheden.

Voor de start van het project volgen de studenten een basisopleiding ‘communicatie met anderstalige jongeren’ en we organiseren intervisiemomenten waarop ze kennis en ervaringen met elkaar delen. De projectcoördinatoren in de deelnemende secundaire scholen krijgen ook een opleidingen om te leren werken met het dashboard in het Parlangi-platform, zodat ze hun leerlingen kunnen ondersteunen in het gebruik van de Parlangi-app.

De meerderheid van de studenten nemen deel in het kader van een professionele stage of een keuzestage. De leerlingen die deelnemen, worden geselecteerd op basis van hun intrinsieke motivatie en de nood voor bijkomende oefenkansen Nederlands.

Bij het project horen ook gezamenlijke en fysieke ontmoetingsmomenten, waar alle juniors en mentors samen ervaringen delen én waarbij we de rollen ook omdraaien: de leerlingen laten aan de Vlaamse studenten hun stad Brussel zien.

Het project slaat volgens de jury bruggen en werkt duidelijk aan inclusie. Het is innovatief en brengt twee diverse groepen op een zinvolle manier samen. Het project kadert zeer mooi in het thema van de wedstrijd.

Bekijk hier het filmpje.