Home Inspiratie en resultaten Hoger Onderwijs

Hoger Onderwijs

Urban Diversities

Het Erasmus+ project ‘Urban Diversities – Challenges for Social Work‘ van de Odisee Hogeschool Brussel bracht inwoners van diverse stadswijken, studenten, docenten en sociaal werkers samen om tot een nieuw begrip te komen van stedelijke complexiteiten, en… hun skills te verfijnen om hiermee om te gaan. Het project combineerde een community service learning traject op lokaal niveau met virtuele transnationale uitwisseling. Deze blended learning aanpak werd door alle deelnemers enthousiast onthaald.

 

Lees verder

PolyFlip

Het hoofddoel van PolyFlip was om de principes van blended learning en de flipped classroom te introduceren en aan te passen aan de ingenieurswetenschappen, met een specifieke focus op opleidingen polymeer-technologie. Het project is tot stand gekomen in samenwerking met partners uit Oostenrijk, Slovenië, België, en Hongarije.

We laten Lut De Jaegher van de Arteveldehogeschool Gent aan het woord:

 

Lees het relaas van Lut De Jaegher

De 100K Erasmusser wedstrijd

Twee jonge Grensverleggers zullen de editie van 2020 niet snel vergeten. Machteld Van Der Linden en Bryan Vandevoorde toonden in een Instagramaccount hoe ze hun Erasmuservaring beleefden. Ze schiepen een prachtig beeld van “op Erasmus” gaan: de nieuwe cultuur, de spannende ontdekkingen, maar ook een ander schoolsysteem en veel persoonlijke uitdagingen. Machteld werd onze honderdduizendste Erasmusstagestudent met haar stage verpleegkunde in Toulouse en Bryan ging studeren in Zweden. Ze winnen allebei een Railpass, zodat ze hun grenzen kunnen blijven verleggen. Proficiat!

 

Bekijk het interview

De impact van Erasmus+-stages in het hoger onderwijs

Erasmus in het hoger onderwijs is hoofdzakelijk bekend als ‘studeren in het buitenland’. Sinds 2007 is daar ook stage bijgekomen. Onderzoek focust zich tot nu toe vooral op het effect van studeren aan een buitenlandse instelling. Maar wat is de impact van stage bij een buitenlandse organisatie? Dat is het doel van dit onderzoek.

Er wordt gepeild naar impact op de professionele en persoonlijke vaardigheden, maar evenzeer naar het effect op de verdere loopbaan. De cijfers worden ondersteund door persoonlijke verhalen van studenten die hun ervaringen toelichten en verder uitdiepen.

 

Lees de brochure (NL)