Home GO! Talent Dendermonde

GO! Talent Dendermonde: een reis naar zelfvertrouwen en zelfstandigheid

GO! Talent Dendermonde
Contactpersoon: Elke De Baere

We willen dat ze zich zeker voelen, zodat ze vol vertrouwen aan dit avontuur kunnen beginnen. Voor veel leerlingen is het een eerste stap naar een bredere wereld, en we zorgen ervoor dat die stap succesvol en betekenisvol is.

ELKE DE BAERE, LEERKRACHT GO! TALENT DENDERMONDE

Bij GO! Talent Dendermonde is de wereld de klas, en Malta het podium waar leerlingen hun dromen najagen en hun grenzen verleggen. Het Erasmus+ project van de school, dat in 2017 begon als een bescheiden initiatief, is uitgegroeid tot een krachtige motor voor persoonlijke en professionele groei. Elke De Baere, leerkracht economie en stagebegeleider, vertelt hoe het project niet alleen de vaardigheden van de leerlingen versterkt, maar ook deuren opent naar een inclusieve en duurzame toekomst. “We willen onze leerlingen laten zien dat  de wereld aan hun voeten ligt. Door hen te ondersteunen, geven we hen de kans om te groeien en hun dromen waar te maken.

Het Erasmus+ project van GO! Talent Dendermonde begon vanuit een duidelijke behoefte. De school richt zich op een diverse groep leerlingen, van wie velen te maken hebben met uitdagingen zoals kansarmoede en taalbarrières. “Veel van onze leerlingen worstelen met een negatief zelfbeeld en geloven dat hun capaciteiten vaststaan”, legt Elke uit. “We
wilden hen een ervaring bieden die hen uitdaagt en laat zien dat ze veel meer kunnen bereiken dan ze zelf denken.”

In 2017 vertrok de eerste groep leerlingen naar Londen voor een stage. Het doel? Hen laten kennismaken met de internationale arbeidsmarkt en hun taalvaardigheden versterken. Inmiddels is het project uitgegroeid tot een jaarlijkse traditie waarbij zo’n 30 leerlingen in Malta hun grenzen verleggen. “Deze ervaring transformeert onze leerlingen”, vertelt Elke. “Niet alleen hun professionele vaardigheden groeien, maar ook hun zelfvertrouwen en zelfstandigheid. Ze komen terug met een hernieuwd geloof in hun eigen mogelijkheden en een frisse blik op hun toekomst.”

Unieke doelgroep, unieke aanpak

De leerlingen die deelnemen aan het Erasmus+ project zijn tussen de 17 en 20 jaar oud en volgen opleidingen in de dubbele of arbeidsmarktgerichte finaliteit. Veel van hen groeien op in sociaal-economisch kwetsbare omstandigheden. Elke benadrukt hoe belangrijk inclusie is in dit project: “We selecteren niet alleen op basis van academische resultaten, maar kijken ook naar de persoonlijke situatie van elke leerling. Zo creëren we kansen voor jongeren die anders nooit
aan zo’n ervaring zouden kunnen deelnemen.”

Om drempels weg te nemen, zet de school alle mogelijke middelen in. Van intensieve taaltrainingen tot workshops over intercultureel begrip, niets wordt aan het toeval overgelaten. “Het is cruciaal dat leerlingen goed voorbereid zijn”, legt Elke uit. “We willen dat ze zich zeker voelen, zodat ze vol vertrouwen aan dit avontuur kunnen beginnen. Voor veel leerlingen is het een eerste stap naar een bredere wereld, en we zorgen ervoor dat die stap succesvol en betekenisvol is.”

Motivatie en betrokkenheid vergroten

De stages in Malta bieden leerlingen een unieke kans om hun vaardigheden in de praktijk te brengen in een echte werkomgeving. Ze leren zelfstandig werken, communiceren in een andere taal en navigeren in een nieuwe cultuur.
Deze uitdagingen stimuleren niet alleen hun persoonlijke groei, maar versterken ook hun verantwoordelijkheidsgevoel.
“De zelfstandigheid die ze daar ontwikkelen, is van onschatbare waarde”, merkt Elke op.

Het project heeft bovendien een bredere impact op de schoolcultuur. “We zien dat de motivatie van leerlingen aanzienlijk toeneemt”, vertelt Elke. “Zelfs in het vijfde jaar kijken ze al reikhalzend uit naar deze kans. Het geeft hen een concreet
doel om naar toe te werken en laat hen inzien dat hun opleiding echt waarde heeft. Die realisatie maakt hen actiever betrokken bij hun leerproces en zorgt voor een aanstekelijk enthousiasme binnen de school.”

Versterking van internationale competenties

In een steeds meer geglobaliseerde wereld zijn taalvaardigheid en culturele sensitiviteit onmisbaar. Toch is er binnen het reguliere curriculum vaak onvoldoende ruimte om deze vaardigheden diepgaand te ontwikkelen. “Via het Erasmus+ project krijgen zowel onze leerlingen als het personeel de kans om deze essentiële competenties in een praktijkgerichte context te versterken”, legt Elke uit.

De internationale ervaring biedt meer dan alleen kennis; het is een leerschool in zelfredzaamheid. Leerlingen worden uitgedaagd om problemen op te lossen in een onbekende omgeving en leren omgaan met nieuwe culturen en werkomstandigheden. Elke ziet het verschil: “Na een paar weken in Malta zijn onze leerlingen niet alleen zelfverzekerder,
maar communiceren ze ook beter, zelfs met mensen van verschillende culturele achtergronden. Het is prachtig om te zien hoe ze groeien, zowel persoonlijk als professioneel.”

Inclusie als kernwaarde

Bij GO! Talent is inclusie geen ambitie, maar een kernwaarde. Elke benadrukt hoe belangrijk het is om alle leerlingen gelijke kansen te bieden: “Voor veel van onze leerlingen is het verre van vanzelfsprekend om naar het buitenland te gaan. Angst voor het onbekende of financiële beperkingen vormen vaak grote obstakels. Wij doen er alles aan om deze drempels te verlagen door extra begeleiding en ondersteuning te bieden, zowel voor de leerlingen als hun ouders.”

Ouders spelen hierin een cruciale rol, vooral wanneer ze voor het eerst geconfronteerd worden met het idee om hun kind naar het buitenland te laten vertrekken. “Voor veel ouders is het een oefening in loslaten”, legt Elke uit. “Maar zonder uitzondering zijn ze na afloop positief verrast door de groei die hun kind heeft doorgemaakt. Het is prachtig om te zien hoe trots ze zijn op de zelfstandigheid en het zelfvertrouwen van hun kinderen na deze unieke ervaring.”

Na een paar weken in Malta zijn onze leerlingen niet alleen zelfverzekerder, maar communiceren ze ook beter, zelfs met mensen van verschillende culturele achtergronden. Het is prachtig om te zien hoe ze groeien, zowel persoonlijk als professioneel.

ELKE DE BAERE, LEERKRACHT GO! TALENT DENDERMONDE

Voelbaar enthousiasme

Het succes van het Erasmus+ project heeft de ambities van GO! Talent alleen maar doen groeien. “In oktober 2024 hebben we een accreditatie-aanvraag ingediend om het project verder uit te breiden naar andere studierichtingen”, vertelt Elke enthousiast. “Ons doel is om elk jaar meer leerlingen de kans te geven om deel te nemen en de impact van het
project te vergroten.”

Het enthousiasme voor het project is voelbaar bij alle betrokkenen. “Voor onze leerlingen is dit echt de kers op de taart van hun opleiding”, legt Elke uit. “Ze zijn ongelooflijk dankbaar voor deze kans en maken zowel persoonlijk als professioneel enorme sprongen.” Ook leerkrachten ervaren de positieve effecten. “Het is geweldig om te zien hoe
gemotiveerd leerlingen terugkomen van hun stage. Ze nemen hun studies serieuzer, tonen meer doorzettingsvermogen en hebben een duidelijker beeld van wat ze willen bereiken”, gaat Elke verder.

Ouders, die in het begin soms twijfels hebben, zijn na afloop van de stage vaak verrast door de groei van hun kind. “Voor veel ouders is het loslaten een uitdaging”, zegt Elke. “Maar uiteindelijk zien ze hoe waardevol deze ervaring is. Hun kinderen keren vol zelfvertrouwen terug en hebben geleerd zelfstandig beslissingen te nemen in een internationale
omgeving. Dat maakt iedereen trots.”

Democratische participatie: jongeren als betrokken burgers

Het Erasmus+ project gaat verder dan het ontwikkelen van professionele en persoonlijke vaardigheden. Het legt ook
de basis voor democratische participatie. “We betrekken onze leerlingen actief bij de planning en uitvoering van
het project”, legt Elke uit. “Ze leren verantwoordelijkheid nemen, samenwerken en hun stem laten horen. Dat zijn
belangrijke vaardigheden die hen voorbereiden om betrokken en verantwoordelijke burgers te worden.”

Deze participatieve aanpak helpt jongeren niet alleen hun eigen traject vorm te geven, maar versterkt ook hun
zelfvertrouwen en gevoel van eigenaarschap. “Ze ontdekken dat hun mening ertoe doet en dat ze invloed kunnen
uitoefenen op hun eigen leerervaring”, voegt Elke toe. Het Erasmus+ project biedt zo een waardevolle leerschool
in wat het betekent om een actieve rol in de samenleving te spelen.

Onze leerlingen ontdekken dat hun mening ertoe doet en dat ze invloed kunnen uitoefenen op hun eigen leerervaring.

ELKE DE BAERE, LEERKRACHT GO! TALENT DENDERMONDE