Duits als troef op de arbeidsmarkt

Duits is een passie. Beter kan ik het niet verwoorden. Van kleins af aan op reis gaan naar Duitsland zorgde ervoor dat mijn interesse voor de taal gewekt was. Doorheen mijn schoolcarrière zorgde ik er dan ook voor dat Duits altijd deel uitmaakte van mijn opleiding. Zo had ik 2-3 uur Duits in het middelbaar en koos ik als keuzevak in mijn hogere studies natuurlijk voor 2 uurtjes Duits.

Een taal leer je echter pas ten volle door ze in de praktijk te gebruiken. In mijn derde jaar Marketing aan VIVES Kortrijk greep ik mijn kans en ging ik twee maanden op stage naar Duitsland. Daar leerde ik pas echt om mijn Duits te gebruiken.

Toen ik begon met mijn zoektocht naar een job was ik zeker van één iets: het moest een job zijn waar ik mijn Duits kon gebruiken. Ik weet hoe belangrijk het onderhouden van een taal is. En mijn zoektocht verliep vlot, want kennis van het Duits is een troef op de arbeidsmarkt. Ik had het geluk om een leuke werkplek bij beMatrix in Roeselare te vinden, waar ik aan de slag kon als projectleider voor de Duitse markt.

Om mijn Duits een boost te geven, volgde ik 3 jaar avondles bij CVO CREO in Roeselare. De nieuwe kennis die ik daar opdeed, kon ik meteen in de praktijk omzetten. Onze Duitse klanten appreciëren het om in hun eigen taal te kunnen communiceren.

Een taal (be)studeren, werken aan een gezonde portie spreekdurf en de taal daarbij zoveel mogelijk in de praktijk gebruiken – dat is volgens mij dé mix om een taal goed te beheersen.