Home Sint-Jozefsinstituut Kontich

Sint-Jozefsinstituut Kontich

Sint-Jozefsinstituut Kontich
Contactpersonen: Eef Tuyteleers en Marijke Verbessem

We geloofden dat door deze uitdaging samen aan te gaan, ook de minder gemotiveerde leerlingen zouden meedoen. Zo kreeg elke leerling de kans om te groeien en deze unieke ervaring mee te maken.

MARIJKE VERBESSEM, LEERKRACHT SJI KONTICH

Internationale stages: een springplank voor de toekomst van leerlingen van Sint-Jozefinstituut Kontich

Het Sint-Jozefinstituut in Kontich zet zich volop in voor de toekomst van haar leerlingen. Met een breed aanbod aan
opleidingen, van ASO tot BSO, streeft de school naar maximale leerwinst en persoonlijke groei. In dit kader organiseerde
de school het Erasmus+ project ‘Dublin werkt!’, waarbij leerlingen van het 7de jaar BSO internationale stage-ervaring
opdeden in Dublin. Eef Tuyteleers en Marijke Verbessem, leerkrachten en organisatoren van het project, vertellen over
de meerwaarde van deze ervaring voor de leerlingen.

Het Sint-Jozefinstituut biedt niet alleen een breed spectrum aan opleidingen, maar wil leerlingen ook voorbereiden op een snel veranderende arbeidsmarkt. “Vooral voor onze leerlingen uit het beroepsonderwijs is het belangrijk dat ze praktijkervaring opdoen”, zegt Eef. “Stages zijn een integraal onderdeel van hun opleiding, maar een internationale stage biedt zoveel meer. Het stelt hen in staat om hun professionele vaardigheden te ontwikkelen in een andere culturele
context, en om hun taalvaardigheid en flexibiliteit te vergroten.”

In het schooljaar 2022-2023 reisden leerlingen uit de richtingen Business Support en Modespecialisatie & Trendstudie twee weken naar Dublin. Ze werkten er bij lokale bedrijven en verbleven in gastgezinnen. Marijke: “We wilden hen uitdagen om hun grenzen te verleggen, zowel op persoonlijk als professioneel vlak. Het verblijf in een gastgezin gaf hen een unieke inkijk in de Ierse cultuur, terwijl ze tijdens hun stage waardevolle werkervaring opdeden.”

Gelijke kansen voor alle leerlingen

Hoewel de leerlingen aanvankelijk met gemengde gevoelens naar Dublin vertrokken, waren de reacties na afloop van de stage ronduit positief. “Voor veel van deze jongeren was dit hun eerste ervaring in het buitenland, wat hen op voorhand best onzeker maakte”, vertelt Eef. “Toch bleek de stage voor bijna iedereen een persoonlijke verrijking. Ze kwamen terug
met meer zelfvertrouwen en zelfstandigheid, iets wat zowel hun ouders als stagebedrijven hier in België opmerkten.”

Bij Sint-Jozefinstituut staat democratische participatie centraal, met een bijzondere focus op gelijke kansen voor alle leerlingen. “In onze school hebben we een diverse leerlingenpopulatie, met veel jongeren uit kansarme situaties. Daarom is het voor ons essentieel om projecten zoals deze voor álle leerlingen toegankelijk te maken, ongeacht hun achtergrond”,
zegt Marijke. “We streven ernaar om alle mogelijke hindernissen weg te nemen, zowel financieel als cultureel, zodat iedereen kan deelnemen aan een buitenlandse stage.”

Het project was dan ook niet vrijblijvend; de hele groep nam deel, wat voor een sterk gevoel van samenhorigheid zorgde.

We wilden hen laten ervaren dat er buiten België ook tal van kansen liggen, en hen stimuleren om zich in de toekomst open te stellen voor internationale mogelijkheden.

EEF TUYTELEERS, LEERKRACHT SJI KONTICH

Drievoudig doel

De focus van het project lag op drie belangrijke doelen:

  1. het versterken van de beroepscompetenties
  2. het vergroten van het zelfvertrouwen en de zelfredzaamheid van de leerlingen
  3. hen bewust maken van andere culturen

Het succes van het project was het resultaat van een intensieve samenwerking tussen het Sint-Jozefinstituut, lokale bedrijven in Dublin en het ADC-college, dat verantwoordelijk was voor de contacten met de gastgezinnen en stageplaatsen. “Zonder de betrokkenheid van het hele team zou het niet mogelijk zijn om zo’n project te realiseren”, vertellen Eef en Marijke, die samen instonden voor de voorbereiding, organisatie en begeleiding van ‘Dublin werkt!’.

Blik op de toekomst

De internationale stages blijven ook in de toekomst een belangrijk onderdeel van het curriculum. Dankzij de accreditatie kan het Sint-Jozefinstituut het project de komende jaren blijven voortzetten. “In januari 2025 vertrekt een nieuwe groep naar Dublin en we kijken ernaar uit om opnieuw positieve resultaten te zien”, besluiten Eef en Marijke.

Naast democratische participatie zet de school ook in op de drie andere pijlers van het Erasmus+ programma: digitalisering, sociale inclusie en ecologische duurzaamheid. Tijdens de voorbereiding van het project lag de focus
op digitale tools, zoals het ontwerpen van flyers en blogs, en werden duurzame mode en upcycling besproken in de lessen
modespecialisatie.

Opstap naar persoonlijke en professionele groei

Het project ‘Dublin werkt!’ laat zien dat buitenlandse stages niet alleen de beroepsvaardigheden van leerlingen verbeteren, maar ook hun persoonlijke ontwikkeling stimuleren. Voor veel van hen was het een levensveranderende ervaring die hun zelfvertrouwen vergrootte en hun blik op de wereld verruimde. Dergelijke projecten bieden jongeren de kans om hun horizon te verbreden en beter voorbereid de toekomst in te gaan.

Eef Tuyteleers en Marijke Verbessem hopen dat dit project ook na 2025 nog zal blijven bestaan. “Het 7de jaar houdt immers op met bestaan, maar hopelijk ‘Dublin werkt!’ niet”, besluiten ze.