Home Thema’s De Passer

De Passer

“We willen dat onze leerlingen kunnen functioneren in een maatschappij zonder hun eigenheid te verliezen en met vertrouwen in hun eigen talenten”

In gesprek met Dagmar Warlop, projectcoördinator

De Passer biedt buitengewoon secundair onderwijs aan voor jonge mensen met verschillende gradaties van autisme. De school bestaat nog maar zes jaar en biedt een aangepast lesrooster op maat van de leerling, maar dat wel voldoet aan de Vlaamse eisen. Een team van leerkrachten, opvoeders en zorgcoaches begeleiden de leerlingen en bereiden hen voor op hoger onderwijs of de arbeidsmarkt. “Eén van de kernwaarden van De Passer is ongelijkheid”, zegt Dagmar, “en dat doet bij heel wat mensen de wenkbrauwen fronsen. Bij ons worden leerlingen immers op maat begeleid volgens hun specifieke noden en met het oog op inclusie en integratie in de maatschappij.” Ongelijkheid kan dus ook positief zijn!

“De leerlingen leren uit eigen ervaringen”

De drie deelnemende scholen in het project werken met jonge mensen met een gelijkaardige problematiek. Door de leerlingen samen te brengen leren ze hun sociale en communicatieve vaardigheden beter te ontwikkelen. Het zijn net die vaardigheden die sterk worden benadrukt in onze maatschappij maar die niet eenvoudig zijn voor deze leerlingen. “Het project biedt hun dan ook de kans om die vaardigheden te ontwikkelen en om beter (intercultureel) te leren samenwerken. Er is ook het besef dat ze niet alleen staan en dat er meer opportuniteiten zijn dat ze soms zelf beseffen.”

Zowel de partners als de leerlingen kunnen daarom veel van elkaar leren.

In het project worden de leerlingen op een veilige manier uitgedaagd om over extra drempels te leren stappen en niet in hun eigen wereld te blijven, maar ook vanuit een ander perspectief naar hun omgeving en naar anderen te kijken.

Met het project en de uitwisselingen hopen de scholen dat de leerlingen leren meer zelfredzaam en zelfstandig te zijn, leren te durven, veerkrachtiger en weerbaarder worden. Het ultieme doel is dat de leerlingen kunnen functioneren in het onderwijs en de maatschappij.

Corona heeft hier echter roet in het eten gestrooid waardoor de gezamenlijke activiteiten met de leerlingen niet konden doorgaan zoals origineel gepland, maar staat nog steeds op de agenda. Er heeft wel al een leerkrachtenuitwisseling plaatsgevonden.

De Nederlandse partners zijn zeer sterk in het registreren van zorgbehoeften zodat het zorgteam en de leerkrachten duidelijk zicht hebben op de noden. Hier kunnen de instellingen van elkaar leren: welke informatie ontbreekt, maar is wel nodig voor een aanpak op maat van elke leerling.

Partnerschap:

België GO! School voor buitengewoon secundair onderwijs De Passer (coördinator)
Nederland Helder
Nederland Matrix Lyceum
Surf naar de website van De Passer