Proud to teach all
Ken jij leerkrachten of begeleiders en ondersteuners die elke dag opnieuw het beste van zichzelf geven om alle leerlingen de beste kansen te bieden? Zet hen in de kijker!
Nomineer die persoon met een hart voor de inclusieve klas met de hashtag #proudtoteachall op Twitter, Facebook of LinkedIn
In gesprek met Marijke Wilssens, projectcoördinator
Het project vertrekt van inclusief onderwijs zonder hierbij lerenden onder te verdelen in groepen volgens hun noden en behoeften. Het project wil de inclusieve klas mainstream maken. Maar hoe begint de leerkracht of begeleider daar aan? Centraal staat het geloof in de vaardigheden van de lesgevers en in hun kracht om hun kennis en vaardigheden te versterken zodat zij constructief kunnen werken in de klas van de 21ste eeuw met steeds toenemende diversiteit.
Daarom wil het project de volgende instrumenten aanbieden om de vaardigheden van de leerkrachten te versterken:
- Een rapport met de onderzoeksresultaten gekoppeld aan beleidsmatige aanbevelingen.
- Een online inspiration centre (OIC), toegankelijk voor zowel wetenschappelijke als ervaringsdeskundigen, dat informatie verschaft om leerkachten meer vertrouwd te maken met de complexe noden in hun klas en hoe ze daar kunnen mee omgaan en beslissingen nemen.
- Een gids voor begeleiders om hen te helpen bij het ondersteunen van het professionele leerproces en het inclusief werken aan te moedigen.
- Een ontwikkelingspakket met activiteiten en materiaal voor leerkrachten en andere educatieve medewerkers.
In het partnerschap heeft elke partner ook twee scholen betrokken die een beetje optreden als ‘kritische vriend’ op wat wordt ontwikkeld: is het haalbaar, realiseerbaar, worden de doelstellingen bereikt, enz.
Volg het project verder via hun gloednieuwe website of op het Erasmus Project Results Platform: je komt meer te weten over hun activiteiten en resultaten.
Partners:
België | Arteveldehogeschool (coördinator) |
België | UC Leuven-Limburg |
België | Universiteit Gent |
Portugal | Instituto Politecnico do Porto |
Letland | Liepajas Universitate |
Verenigd Koninkrijk | Leeds Beckett University |
Nederland | Stichting Hogeschool Utrecht |