Bevorderen Erasmus+ projecten democratische participatie

Leerlingen, cursisten en studenten

In welke mate heb je de volgende attitudes aangeleerd of aangescherpt als gevolg van je Erasmus+-mobiliteit?

Schaal van 1 tot 5, waarbij 5 betekent dat de mobiliteit de competentie sterk heeft verbeterd, en 1 geen of nauwelijks effect heeft gehad.

In welke mate heb je kennis en kritisch inzicht aangeleerd of aangescherpt als gevolg van je Erasmus+-mobiliteit?

 

In welke mate heb je de volgende vaardigheden aangeleerd of aangescherpt als gevolg van je Erasmus+-mobiliteit?

Schaal van 1 tot 5, waarbij 5 betekent dat de mobiliteit de competentie sterk heeft verbeterd, en 1 geen of nauwelijks effect heeft gehad.

Ik voel me meer verbonden. Ik heb geleerd hoe het voelt om met andere landen en culturen in verbintenis te staan en dit liet me meer nadenken over Europa.

Deelnemer

37.45% van de deelnemers is al democratisch actief of overweegt het na de mobiliteit.

55.88% is daar niet mee bezig.

 

De Erasmus+-mobiliteit heeft een positieve invloed gehad op de attitudes, kennis en vaardigheden van de deelnemers, vooral op het gebied van verantwoordelijkheid, zelfredzaamheid, en flexibiliteit. Echter, er is nog werk te doen om het bewustzijn van Europese burgerschap te vergroten. De democratische betrokkenheid is gemengd, met een aanzienlijke groep die niet actief is, vaak door een gebrek aan tijd.

Personeelsleden

In welke mate heb je de volgende attitudes aangeleerd of aangescherpt als gevolg van (deelname aan) Erasmus+-projecten?

Schaal van 1 tot 5, waarbij 5 betekent dat het Erasmus+-project de competentie sterk heeft verbeterd, en 1 geen of nauwelijks effect heeft gehad.

In welke mate heb je de volgende vaardigheden aangeleerd of aangescherpt als gevolg van (deelname aan) Erasmus+-projecten?

In welke mate heb je de volgende waarden aangeleerd of aangescherpt als gevolg van (deelname aan) Erasmus+-projecten?

Heb je zelf een nieuwe rol opgenomen of een bestaande functie uitgebreid dat past binnen actief burgerschap mede als gevolg van je internationale engagement?

Bv. als lerarenvertegenwoordiger in je scholengemeenschap, vast panellid bij een lokale bevraging, bestuurslid van een vereniging, enz.

De deelname aan Erasmus+ – projecten heeft een aanzienlijke positieve invloed gehad op de attitudes, kennis, vaardigheden en waarden van de deelnemers. Vooral op het gebied van openheid voor culturele verschillen, respect, zelfkennis, taal- en communicatievaardigheden, en samenwerkingsvaardigheden. Echter, er is nog ruimte voor verbetering in het bevorderen van actief burgerschap, aangezien meer dan de helft van de deelnemers hier niet mee bezig is.