In welke mate is België een democratie?

De perceptie van democratie in België is gemengd. Hoewel een meerderheid België als een democratie beschouwt, zijn er aanzienlijke zorgen over transparantie, de invloed van coalities, en de mate waarin de regering naar het volk luistert. Deze zorgen wijzen op een behoefte aan meer transparantie en betrokkenheid van burgers in het politieke proces.

Bij leerlingen, cursisten en studenten zijn er zorgen over de transparantie van beslissingen en het gevoel dat de regering niet altijd luistert naar het volk. Hoewel iedereen stemrecht heeft, is er een gevoel dat de politiek soms beslissingen neemt die niet overeenkomen met de wensen van de bevolking. Daarnaast zijn er zorgen over de toepassing van de scheiding der machten en gelijkheid tussen verschillende groepen, zoals vrouwen en de LGBTQ+ gemeenschap. Coalities zorgen ervoor dat de partij met de meeste stemmen niet altijd de leiding heeft en niet altijd de mensen met de meeste stemmen zetelen, wat tot frustratie kan leiden bij de kiezers. Tot slot is er vaak onzekerheid over wat een democratie precies inhoudt, wat kan bijdragen aan verwarring en ontevredenheid en ook verklaart dat meer jongeren in dit onderzoek aangeven geen mening te hebben over dit thema.

 

België is een particratie. Parlementsleden vertegenwoordigen niet de mening van het volk, maar die van hun partij. Burgers kunnen niet stemmen op elke kandidaat (kieskringen) en de pariteiten in de regeringen zijn kiezersbedrog.

Deelnemer

Hoe belangrijk zijn deze items volgens jongeren voor de Europese democratie?

Zeer onbelangrijk Behoorlijk onbelangrijk Belangrijk Essentieel Geen mening
Kennis van het Europese beleid 2,53% 5,49% 52,32% 29,96% 9,70%
Kennis van (de werking van) het Europese parlement 2,11% 13,08% 51,05% 24,05% 9,70%
Kennis van het Europese Verdrag van de Rechten van de Mens 3,80% 7,59% 41,77% 37,55% 9,28%
Algemene kennis van andere Europese landen 2,95% 10,13% 56,54% 20,25% 10,13%
Kennis over de politiek in andere Europese landen 4,64% 23,21% 50,63% 11,39% 10,13%
Kennis over de Europese context van bepaalde problemen (zoals de milieuproblematiek, de vluchtelingen naar Europa, enz.) 2,95% 4,22% 47,26% 36,71% 8,86%
Europese bewustmaking in het onderwijs 3,38% 5,49% 47,68% 35,02% 8,44%
Actieve deelname in het verenigingsleven en in de maatschappij 2,11% 11,81% 51,48% 18,99% 15,61%
Recht om te protesteren 4,22% 7,59% 45,15% 27,43% 15,61%
Extremisme stoppen 3,80% 10,55% 32,91% 31,22% 21,52%
Vrije meningsuiting 4,64% 0,84% 21,94% 63,71% 8,86%

 

Vrije meningsuiting wordt door de meerderheid van de deelnemers als essentieel beschouwd voor de Europese democratie. Andere belangrijke items zijn kennis van het Europese Verdrag van de Rechten van de Mens, kennis over de Europese context van bepaalde problemen, Europese bewustmaking in het onderwijs, en het stoppen van extremisme. Deze bevindingen benadrukken de waarde die jongeren hechten aan fundamentele rechten en educatie in het versterken van de democratie.

Volgens personeelsleden:

Vrije meningsuiting wordt door 65.25% van de deelnemers als essentieel beschouwd.

Kennis van het Europese Verdrag van de Rechten van de Mens wordt door 47.74% als essentieel gezien.

Kennis over de Europese context van bepaalde problemen wordt door 50.00% als essentieel beschouwd.

Europese bewustmaking in het onderwijs wordt door 44.35% als essentieel gezien.

Extremisme stoppen wordt door 56.21% als essentieel beschouwd.

Verrassende bevindingen:

  • 10.17% van de deelnemers vindt kennis van het Europese parlement behoorlijk onbelangrijk.
  • 16.38% vindt actieve deelname in het verenigingsleven en in de maatschappij behoorlijk onbelangrijk.

 

De bevindingen tonen aan dat vrije meningsuiting en kennis over Europese rechten en problemen als zeer belangrijk worden beschouwd voor de Europese democratie. Het is echter verrassend dat een aanzienlijk percentage van de deelnemers kennis van het Europese parlement en actieve deelname in de maatschappij als minder belangrijk beschouwt.