Interesse in politiek en democratische werking

Stemintenties

Interesse in politiek en democratische werking

Veel jongeren vinden politiek in het begin saai en ingewikkeld, maar na verloop van tijd en met meer kennis wordt het interessanter.
Hoewel slechts de helft van de deelnemers aangeeft geïnteresseerd te zijn in politiek, zijn er duidelijke redenen waarom sommige jongeren wel betrokken raken. Specifieke thema’s zoals klimaat en mensenrechten trekken hun interesse, en de complexiteit van politiek kan worden overwonnen met betere educatie en toegankelijke bronnen. Het belang van politiek in het dagelijks leven en de invloed van thuis spelen ook een rol in het ontwikkelen van interesse.

In het begin vond ik dit saai omdat ik het ingewikkeld vond en niet snapte maar na er al een half jaar over te leren snap ik het en is het leuk en interessant.

Hoewel een groot deel van de personeelsleden geïnteresseerd is in politiek en democratie, is er een significante groep die hun interesse heeft verloren vanwege een gebrek aan vertrouwen in politici en de effectiviteit van politieke veranderingen. Dit wijst op een bredere uitdaging om het vertrouwen in het politieke systeem te herstellen en de betrokkenheid van burgers te vergroten.

3. Bevorderen Erasmus+ projecten democratische participatie?

Leerlingen, cursisten en studenten:

In welke mate heb je de volgende attitudes aangeleerd of aangescherpt als gevolg van je Erasmus+-mobiliteit?

Schaal van 1 tot 5, waarbij 5 betekent dat de mobiliteit de competentie sterk heeft verbeterd, en 1 geen of nauwelijks effect heeft gehad.

 

 

 

 

 

 

Ik voel me meer verbonden. Ik heb geleerd hoe het voelt om met andere landen en culturen in verbintenis te staan en dit liet me meer nadenken over Europa.

37.45% van de deelnemers is al democratisch actief of overweegt het na de mobiliteit.

55.88% is daar niet mee bezig.

 

De Erasmus+-mobiliteit heeft een positieve invloed gehad op de attitudes, kennis en vaardigheden van de deelnemers, vooral op het gebied van verantwoordelijkheid, zelfredzaamheid, en flexibiliteit. Echter, er is nog werk te doen om het bewustzijn van Europese burgerschap te vergroten. De democratische betrokkenheid is gemengd, met een aanzienlijke groep die niet actief is, vaak door een gebrek aan tijd.

 

2. Personeelsleden:

In welke mate heb je de volgende attitudes aangeleerd of aangescherpt als gevolg van (deelname aan) Erasmus+-projecten?

Schaal van 1 tot 5, waarbij 5 betekent dat het Erasmus+-project de competentie sterk heeft verbeterd, en 1 geen of nauwelijks effect heeft gehad.

 

In welke mate heb je de volgende waarden aangeleerd of aangescherpt als gevolg van je Erasmus+-mobiliteit?

Heb je zelf een nieuwe rol opgenomen of een bestaande functie uitgebreid dat past binnen actief burgerschap mede als gevolg van je internationale engagement? Bv. als lerarenvertegenwoordiger in je scholengemeenschap, vast panellid bij een lokale bevraging, bestuurslid van een vereniging, enz.

De deelname aan Erasmus+ – projecten heeft een aanzienlijke positieve invloed gehad op de attitudes, kennis, vaardigheden en waarden van de deelnemers. Vooral op het gebied van openheid voor culturele verschillen, respect, zelfkennis, taal- en communicatievaardigheden, en samenwerkingsvaardigheden. Echter, er is nog ruimte voor verbetering in het bevorderen van actief burgerschap, aangezien meer dan de helft van de deelnemers hier niet mee bezig is.