Het Europees Talenlabel is een initiatief van de Europese Commissie ter bevordering van het vreemdetalenonderwijs in de lidstaten van de Europese Unie. Het werd voor het eerst uitgereikt in 1998.
Het Europees Talenlabel
In Vlaanderen wordt het Europees Talenlabel jaarlijks uitgereikt door Epos vzw.
Dankzij deze prijzen kan Epos innovatieve initiatieven uit Vlaanderen op het vlak van talen identificeren en extra onder de aandacht brengen. Deze prijzen geven niet alleen erkenning aan hetgeen mensen en organisaties ondernemen rond talen, het is ook de bedoeling dat de genomineerden en de prijswinnaars inspiratie bieden aan iedereen die bezig is met het leren van talen en taaldiversiteit.
Onze promotie richt zich dan ook tot beleidsmakers, onderzoekers en mensen uit de praktijk – niet alleen in Vlaanderen maar door het Europese karakter van deze wedstrijd in heel Europa. De criteria om de winnaars te bepalen, werden vastgelegd door de Europese Commissie; Vlaanderen voegde er 3 Vlaamse prioriteiten aan toe.
Hoe win je het Europees Talenlabel?
Je hebt een Erasmus+ project:
Het Europees Talenlabel voor Erasmus+ projecten.
Heb je een Erasmus+ mobiliteitsproject (KA121, KA122) of samenwerkingsproject (KA210, KA220) en werd er binnen het project op een innovatieve manier met taal / meertaligheid gewerkt?
Misschien heb je een groepsmobiliteit gedaan met je leerlingen waar taal en culturele diversiteit centraal stonden. Of heb je met buitenlandse partners op een creatieve manier samengewerkt aan taalverwerving.
Meld je dan aan voor het Europees Talenlabel. Hoe ga je te werk? In het eindrapport krijg je de mogelijkheid om je project aan te melden voor het Europees Talenlabel. Aan de hand van een aantal vragen, stel je je project dan kort voor.
Wat valt er te winnen? Het winnende project ontvangt naast het label ook nog een geldprijs van €1000.
Je hebt geen Erasmus+ project
Het Europees Talenlabel: open oproep
Elk jaar lanceert Epos een open oproep voor niet Erasmus+ projecten en initiatieven die meertaligheid op een innovatieve manier stimuleren.
Ook eTwinning projecten worden gestimuleerd om deel te nemen aan deze open oproep, Erasmus+ projecten kunnen niet deelnemen. Zij kunnen zich wel aanmelden via het eindrapport.
Het Europees Talenlabel 2025: de winnaars zijn gekend!
De winnende projecten van 2025:
Erasmus+ projecten:
EITA European Language Label
Vrije Basisschool voor Buitengewoon Onderwijs Spermalie met het project “How to enhance the motivation of blind and visually impaired student to read in times of increasing digitalization”.
Bekijk het presentatie-filmpje.
Naast de EITA award in de categorie European Language Label ontvangt de school ook een geldprijs van € 1000.
Erasmus+
Heilige-Drievuldigheidscollege Leuven met het project ‘Lingua Verde‘.
Met de CLIL-methode leerden leerlingen over thema’s als klimaatverandering, duurzaam toerisme en hernieuwbare energie, terwijl ze Engels en Frans gebruikten in échte, betekenisvolle contexten.
De samenwerking met scholen uit Griekenland en Italië verrijkte het project: elke partner bracht zijn eigen expertise in — van zonne-energie tot cultureel erfgoed.
Lingua Verde toont hoe taalonderwijs kan bijdragen aan samenwerking, begrip en duurzame verandering.
Naast het Europees Talenlabel ontvangt de school ook een geldprijs van €300.
Open oproep (toegankelijk voor niet-Erasmus+ projecten):
Thema: “Vreemde talen: brug naar wereldburgerschap”
1ste plaats: GO! Athena Campus Pottelberg met het project “Remembering the past, shaping the future”.
Dit project is een eTwinningproject waarin werd samengewerkt met een school uit Polen.
Het project heeft een sterke link met wereldburgerschap en meertaligheid stond centraal. De informatie die de leerlingen uitwisselden, was in het Engels of Frans. Er werden verschillende activiteiten georganiseerd zoals het schrijven van brieven en afnemen van interviews van mensen die nog herinneringen hadden aan WOII.
De jury vindt dit een zeer waardevol eTwinning-project, zowel gezien het actuele thema maar ook de gelaagdheid van de opdrachten waarbij niet alleen kennisdeling maar ook inlevingsvermogen en empathie een grote rol speelden. Bovendien kan dit project ook andere leerkrachten inspireren om aan herinneringseducatie te doen.
Naast het Europees Talenlabel ontvangt de school ook een geldprijs van €1000.
2de plaats: CVO Crescendo met het project ‘Hacemos Camino‘.
Hacemos Camino is een innovatieve cursus Spaans in het volwassenenonderwijs, uitgewerkt als open module waarin de Camino de Santiago centraal staat.
Het boek ¡Buen camino! van Ainoa Polo diende als leidraad. Cursisten van twee verschillende campussen werkten een schooljaar lang rond taal, cultuur en wereldburgerschap, met als hoogtepunt een gezamenlijke meerdaagse tocht op de Camino in Spanje.
De jury waardeert de vakoverschrijdende samenwerking tussen leerkrachten en de samenwerking over de campussen heen, met een mooie focus op ervaringsgericht onderwijs, interculturele competenties en een sterke focus op wereldburgerschap. Het project werd op een kwalitatieve manier geëvalueerd en dient als inspiratiebron voor andere themacursussen.
Naast het Europees Talenlabel ontvangt de school ook een geldprijs van €600.
Het Europees Talenlabel 2024: de winnaars
Op woensdag 6 november werden de Europese Talenlabels 2024 uitgereikt tijdens het event ‘Breng Europa naar je klas’ in Gent.
In totaal werden maar liefst 5 projecten beloond met een Europees Talenlabel. 3 deelnemers aan de open oproep en 2 Erasmus+ projecten gingen met het label en een geldprijs naar huis.
Erasmus+ projecten
GO! Atheneum Geraardsbergen met het KA121 project “Taalleren stimuleren door innovatieve benaderingen te implementeren”
Bevordering van meertaligheid en motivatie om een taal te leren speelde een belangrijke rol in het project waarbij uitwisselingen van leerlingen naar Portugal, Zweden en Spanje werden uitgevoerd. Interactieve taalapps, online platforms en gamificatie werden ingezet om jonge leerlingen op een speelse en boeiende manier bij het leren te betrekken. Daarnaast werden samenwerkingsverbanden opgezet met lokale culturele instellingen zoals bibliotheken, theaters en musea en werd ingezet op professionalisering van de leerkrachten en ouderbetrokkenheid.
Naast het talenlabel ontvangt GO! Atheneum Geraardsbergen voor dit project €1000.
GO! Atheneum Geel met het KA122 project Oefening baart kunst: de toekomst is meertalig en multicultureel
Deze school trok met een groep leerlingen tussen 15 en 18 van de studierichting moderne talen naar Duitsland, waar de leerlingen werden ondergedompeld in de taal en cultuur van hun leeftijdsgenoten die in Duitsland leven. Leerlingen verbleven er in een gastgezin, wat hun taalvaardigheid zeker bevorderde en daarnaast volgden ze ook lessen Engels, Frans en Spaans in de Duitse partnerschool. Maar wat extra mooi is, is dat het project niet eindigde bij deze uitwisseling. Leerlingen werden als ambassadeurs voor de richting moderne talen aangesteld en gaven initiatielessen vreemde talen aan leerlingen uit het tweede jaar, om hen op die manier warm te maken voor de richting moderne talen.
Naast het talenlabel ontvangt GO! Atheneum Geel voor dit project €1000.
Open oproep (toegankelijk voor niet Erasmus+ projecten)
Thema: “Iedereen THUIS in talen: Taalvaardigheid bij kwetsbare kinderen, jongeren en volwassenen stimuleren.”
1ste plaats: Provincie Vlaams-Brabant met het project Leeshelden.
Leerlingen uit het tweede en derde leerjaar die het moeilijk hebben met lezen worden door de zorgcoördinator doorverwezen naar het project. De Leeshelden komen wekelijks samen in de plaatselijke bibliotheek en gaan volgens leesniveau aan de slag met een boek in een lees- en speelsessie. Momenteel zijn reeds 33 bibliotheken uit de provincie Vlaams-Brabant in het project ingestapt.
De jury vindt dit project hartverwarmend. Het bevordert de liefde voor taal en literatuur. Doordat de Leeshelden samenkomen in de bib, een neutrale en veilige plaats, werkt dit project ook drempelverlagend. Het project is overdraagbaar dankzij het draaiboek: het materiaal is rijk en vrij downloadbaar. Bovendien zijn de didactische hulpmiddelen erg toegankelijk.
Je vindt alle info via deze link.
Naast het talenlabel ontvangt Provincie Vlaams-Brabant voor dit project €1000.
2de plaats: Foyer vzw met het project Liba Lingua.
Liba Lingua is een bordspel gebaseerd op Ganzenbord. Het werd ontwikkeld voor alle anderstalige ouders met jonge kinderen, maar met extra aandacht voor gezinnen in een kansarme context. Ouders van kinderen uit de onthaalklas zijn de primaire doelgroep. De start op school betekent voor veel kinderen de introductie tot een (bijna) nieuwe taal. Ouders zullen hierbij de hele schoolcarrière belangrijke ondersteuners zijn van. Over deze uitdagingen gaat dit spel, dat samen met de leerkracht van het kind wordt gespeeld.
De jury vindt de keuze voor een spelvorm zeer positief. De spelvorm werkt drempelverlagend, op een toegankelijke manier wordt dialoog gestimuleerd. Het project bevordert kansenverhoging op jonge leeftijd en leidt tot laagdrempelige dialoog tussen ouders en scholen, wat soms moeilijk is voor ouders met een andere thuistaal. Het spel is zowel in het Nederlands, Frans als Duits beschikbaar wat bijdraagt tot het inclusieve karakter en de overdraagbaarheid. Het spel werd ontwikkeld met wetenschappelijke ondersteuning via steun van HaBilNet, dat de kwaliteit waarborgt.
Bekijk het promofilmpje van Liba Lingua hier.
Naast het talenlabel ontvangt Foyer vzw voor dit project €600.
3de plaats: FARO Vlaams steunpunt voor cultureel erfgoed vzw met het project Samenlezen van erfgoedverhalen met NT2-cursisten.
Voor dit project leidde FARO erfgoedwerkers op in de methodiek samenlezen en herschreef het erfgoedverhalen op maat van de cursisten met taalniveau 1.1 en 1.2. Het project speelt in op de diversiteit van de Europese samenleving. De erfgoedverhalen zijn gebaseerd op verschillende culturen en hebben een universele boodschap. Door het verbinden van cursisten met verhalen die wortelen in verschillende culturen, ontstaat een gevoel van gemeenschappelijkheid en intercultureel begrip. Dit bevordert een gevoel van ‘thuis voelen’.
De jury vindt het vernieuwend dat er gewerkt wordt met erfgoedverhalen. Verhalen op taalniveau 1.1 en 1.2 zijn vaak kinderverhalen. De erfgoedverhalen komen tegemoet aan het volwassen publiek. De vormgeving van de verhalen is kwalitatief.
Klik hier voor de inspiratiebrochure. Er werd een boekje gepubliceerd met als thema ‘Thuis’ en één met als thema ‘Dierenverhalen’ In de loop van 2025 verschijnen verhalen met als thema ‘Sport en spel’.
Naast het talenlabel ontvangt FARO voor dit project €300.
Eervolle vermelding: Basisschool Pacheco met het project onderwijs met een hart voor talen.
Voor basisschool Pacheco, in het hartje van Brussel, staat onderwijs met een hart voor talen centraal. Op basisschool Pacheco worden meer dan 25 verschillende thuistalen gesproken. De school omarmt deze diversiteit aan talen en ziet meertaligheid als troef. Deze school kreeg als eerste Belgissche school het ‘language friendly school’ toegekend. Het taalbeleid is doordrongen in de volledige school en is een prachtig voorbeeld binnen de stedelijke context.