Buitenlandse stageproject in Sluis van het Vrij Handels- en Sportinstituut Brugge

Voor de rubriek ‘Project in de kijker’ zetten we graag het buitenlandse stageproject met het 5de jaar Onthaal, Organisatie en Logistiek van het Vrij Handels- en Sportinstituut Brugge in de spotlights.

Lees het verhaal van dit stageproject, waarin inclusie, diversiteit én duurzaamheid op een heel eigen manier ingevuld werden:

Uiteraard behalen we met dit project heel veel leerplandoelstellingen, maar het is vooral de verbondenheid die er nadien is met de ouders, de begeleidende leerkrachten en de leerlingen, die van onschatbare waarde is.

In 2022 zagen we onze accreditatieaanvraag goedgekeurd en konden we eindelijk starten met de organisatie van buitenlandse stages, iets wat al enkele jaren op ons verlanglijstje stond.

Onze collega, Mevrouw Vanderhaegen, leerkracht economie in de klas 5OOS (Onthaal, Organisatie en Sales) was onmiddellijk enthousiast en ging van start met het aanschrijven van bedrijven. Helaas, zonder resultaat. Toen de tijd begon te dringen, sprong ze in haar wagen en ging in Sluis, net over de Belgische grens, bedrijven binnen om hen te overtuigen om één of meerdere stagiaires van het VHSI te begeleiden. Haar enthousiasme werkte aanstekelijk en na één namiddag had ze twee bedrijven vast. Elke woensdagmiddag zette ze haar tocht verder tot we het aantal benodigde stageplaatsen (19!) bereikt hadden.

De leerlingen vertrokken op zondagmiddag met de fiets (in het kader van duurzaamheid én zelfredzaamheid) onder begeleiding van een leerkracht naar een magnifieke vakantiewoning, gelegen tussen de perenbomen, op een boogscheut van Sluis. Daar wachtten de organiserende leerkrachten de leerlingen en hun ouders (die de bagage met de wagen brachten) op met koffie en gebak. Verschillende ouders boden spontaan aan iets te bakken. Tijdens dit warme onthaal konden ze hun logement voor de komende twee weken verkennen.

Elke dag werd er voor dag en dauw opgestaan, ontbeten en een lunchpakket gemaakt, waarna de leerlingen zelfstandig met de fiets naar de verschillende stageplaatsen trokken. Afhankelijk van de werkuren, druppelden ze in de late namiddag weer binnen, werden er ervaringen gedeeld en was het tijd voor wat ontspanning !

Voor elke avond werd er een kookteam van twee leerlingen aangeduid. Die bereidden een maaltijd samen met hun ouders of hun leerkrachten. De leerlingen stonden zelf in voor de boodschappen en het budgetbeheer.

De diverse groep zorgde ervoor dat de leerlingen kennis konden maken met verschillende wereldkeukens. Een vader van een leerling kwam een avond pizza’s bakken, een andere ouder kookte samen met zijn zoon Egyptisch. Er kwamen ook Kosovaarse en Afghaanse ouders koken en ook de Vlaamse stoverij met frietjes stonden op het menu. Zo leerden ze respect hebben voor elkaar, elkaars cultuur en ervaarden ze aan den lijve de uitdagingen en het plezier van samenleven en -werken.

De begeleidende leerkrachten bleven in de vakantiewoning aanwezig en voorzagen elke avond een activiteit. Dit ging van een sportactiviteit tot een (muziek)quiz en karaoke. De leerlingen gingen ook een avond naar een cabaretier in Groede die in het Zeeuwse dialect liedjes zong en verhalen uit en over de streek vertelde.

De laatste avond voorzag een ‘mystery chef’ voor de ganse groep begeleidende leerkrachten en leerlingen een feestelijk driegangenmenu. Die avond voelden en zagen we de warmte en de verbinding die dit project met zich meebrengt. Uiteraard behalen we hiermee heel veel leerplandoelstellingen maar het is vooral de verbondenheid die er nadien is met de ouders, de begeleidende leerkrachten en de leerlingen, die van onschatbare waarde is.