Home Inspiratie en resultaten Beroepsonderwijs en -opleiding Buitenlandse ICT-stage maakt leerlingen zelfzekerder en verruimt hun blik op de wereld

Buitenlandse ICT-stage maakt leerlingen zelfzekerder en verruimt hun blik op de wereld

Op JOMA secundair in Merksem krijgen leerlingen uit de derde graad Informaticabeheer de kans om stage te lopen in Spanje. Met het Erasmus+ project ‘JOMA InterBIT’ scherpen ze hun ICT-skills aan, verruimen ze hun blik op de wereld en krijgen ze meer zelfvertrouwen om studies in het hoger onderwijs aan te vatten.

“De Spaanse stagebedrijven zijn vaak onder de indruk van de technische vaardigheden van onze leerlingen. De jongeren keren altijd enthousiast terug van hun stage. Sommigen hebben blijvende contacten en gaan later nog eens terug.”

14-daagse stage in Madrid

Alle leerlingen van het laatste jaar Informaticabeheer van JOMA secundair doen een stage van 14 dagen. Hierbij voeren ze concrete ICT-taken uit op de informaticadienst van een bedrijf of (onderwijs)instelling, voornamelijk gericht op het beheren en onderhouden van computersystemen in een client-serveromgeving. “De stage kan plaatsvinden in onze Antwerpse regio maar ook in Spanje. Want dankzij Erasmus+ kunnen we voor 2 leerlingen een ICT-stage organiseren in Madrid,” vertelt Jan Ceulemans, leraar informatica en drijvende kracht achter het JOMA InterBIT project.

Stimuleren van zelfstandigheid en verantwoordelijkheid

Tijdens de buitenlandse stage ontwikkelen de jongeren hun technische skills als voorbereiding op hogere studies en het latere werkleven. Ze scherpen ook hun communicatieskills aan in een internationale context en leren omgaan met culturele verschillen, zowel op de werkvloer als in hun gastgezin. Daarnaast maken ze kennis met het leven in een Europese metropool. Ze leren om zelfstandig te leven in een grote stad en hun verantwoordelijkheid te nemen.

“Dit stimuleert hen om hun blik te verruimen, waardoor ze met meer zelfzekerheid studies in het hoger onderwijs aanvatten. Het draagt ook positief bij tot de vorming van dynamische en ondernemende jonge mensen met een brede kijk op het economische en sociale functioneren in een Europese context. Op menselijk vlak is dit een enorme verrijking voor alle deelnemers,” aldus Jan Ceulemans.

Voor de meeste leerlingen is het de eerste keer dat ze alleen naar het buitenland gaan, voor sommigen zelfs de eerste keer buiten België tout court. “Daarom is er gedurende de volledige stageperiode een nauw contact met de school. We hebben een whatsapp-groep waar we informeel en direct communiceren op maat van de jongeren. We krijgen veel foto’s van hen ter plaatse en die posten we op onze blog en social media zodat het thuisfront op de hoogte blijft.”