De klimaatspeelplaats

Klimaatspeelplaats van Kortrijkse Sint-Paulusschool brengt kinderen opnieuw in contact met de natuur

 

In 2016 begon basisschool Sint-Paulus uit Kortrijk aan de omvorming van haar klassieke betonnen speelplaats tot Klimaatspeelplaats. Op de nieuwe speelplaats van 4000 m2 komen de kinderen opnieuw in contact met de natuur. Spelen en leren komen er op de eerste plaats.

“Onderzoekend leren, een verhoogde concentratie en meer welbevinden dankzij een kwalitatieve speeltijd maken van onze school een unieke plek in het onderwijslandschap. Dankzij de Klimaatspeelplaats is onze school klaar om op een verfrissende manier aan de 21ste-eeuwse vaardigheden te werken.”

Spelen en leren in harmonie met de natuur

“Als stadsschool zijn we erin geslaagd om onze klassieke betonnen speelplaats om te toveren tot een prikkelend speel- en leerlandschap waar speelnatuur, een flinke dosis leerimpulsen en biodiversiteit een prominente plek kregen,” vertelt meester Cedric Ryckaert, die nauw betrokken was bij de heraanleg van de speelplaats. Basisschool Sint-Paulus geldt als hét voorbeeld in Vlaanderen als het over het ontharden van schoolspeelplaatsen gaat. De slimme manier waarop de waterhuishouding werd aangepakt, de creatie van een fantastisch speellandschap en het feit dat de speelplaats opengesteld wordt na schooltijd is zeer inspirerend.

Impact op de klimaatverandering

“Op de natuurlijke speelplaats hebben de kinderen veel ruimte om te spelen en om te bewegen. Ze worden continu geprikkeld en krijgen goesting om te leren en te ontdekken. Ook voor de leerkrachten is het handig én leuk om buiten les te geven als het mooi weer is. De nieuwe speelplaats heeft alleen maar voordelen, het enige probleem dat we misschien hebben is dat de kinderen om 16 uur niet meer naar huis willen of dat de ouders hen maar moeilijk vinden. We hebben onze eigen moestuin, kippen en enkele ouders kweken hier intussen ook bijen. Volgens mij is dit de toekomst voor scholen: zo kunnen we mee een impact hebben op de klimaatverandering.”

Inspiratie uit het buitenland

De voorbije jaren kreeg het lerarenteam van basiscchool Sint-Paulus de kans om over het muurtje te kijken. “Via onder andere het Erasmus+ dossier ‘Speelgroenplaats en de buitenklas’ konden we ‘outdoor learning’ in de praktijk ervaren in Italië, Oostenrijk, Finland en Schotland. Op die manier werd ons team opgeleid om te werken volgens de ‘Whole School approach’ en werden principes van Educatie rond Duurzame Ontwikkeling en STEAM geïmplementeerd in de lespraktijk. Via het speelplaatsproject werd dit laagdrempelig geïntroduceerd.”

Eco-School Label

Intussen zijn 2 leerkrachten van de school opgeleid via ‘Learning Through Landscapes UK’ en zijn ze de eerste Belgische medewerkers van deze schitterende organisatie, die al 30 jaar scholen en leerkrachten begeleidt op vlak van outdoor learning en speelplaatsontwerp. In september 2020 kreeg de Sint-Paulusschool dan ook nog eens een mooie kers op de taart: “MOS Vlaanderen en FEE (Foundation for Environmental Education) beloonden onze school met het Eco-School label. Hiermee behoren we tot een groot netwerk van meer dan 59.000 basis- en secundaire scholen uit 68 landen, die zich actief inzetten om duurzaam denken en doen centraal te stellen in het hele schoolleven,” zegt Cedric Ryckaert trots.