Leerlingen Campus Hast op buitenlandse stage
24 Leerlingen van Campus Hast (Hasselt) gingen dit voorjaar op buitenlandse stage met Erasmus+.
Het waren leerlingen van de afdelingen hout, elektriciteit, automechanica en ICT die gedurende 3 weken in lokale firma’s hun stage deden. Stagebestemmingen waren dit jaar Spanje en Duitsland waar onze leerlingen op verschillende locaties tewerk gesteld werden.
Marc Janssen, Erasmus+ coördinatorElk jaar merken we niets dan tevreden gezichten bij allen en zeker dat ze nog eens zouden teruggaan indien ze de kans kregen.
Om deze uitwisseling zorgvuldig voor te bereiden werden er op voorhand allerlei cursussen ingericht:
- leerlingen moesten een online taalcursus volgen en een taaltest afleggen
- een cursus Spaanse tapas maken hoorde er ook bij.
- leren wassen en strijken.
- uitleg over budgetbeheer: leerlingen krijgen een budget mee om rond te komen en hun uitgaven moeten ze kunnen verantwoorden.
- cursus vloggen/bloggen: leerlingen moeten een online dagboek bijhouden zodat het thuisfront kan meevolgen.
Ook de ouders werden zeer nauw bij betrokken bij het hele project, er werden immers 2 oudercontacten georganiseerd waarbij allen de nodige uitleg kregen en er ook een infobrochure werd uitgedeeld. Ook waren er regelmatig overlegmomenten met begeleidende leraars en directie, zodat iedereen goed gebrieft werd alvorens mee te gaan op buitenlandse stage.
Om de stages op te starten werden de leerlingen in het begin vergezeld van een leraar die hen hielp bij de introductie op de stageplaats en hen ook wegwijs maakte ter plaatse, maar na enkele dagen waren ze op zichzelf aangewezen. Dit betekende dat er geen mama was om hun potje te koken, om te zorgen voor de was en de strijk en hun kamer op te ruimen. De leerlingen verbleven in een huurhuis of appartement of studentenhome waar ze volledig op zichzelf aangewezen waren.
In het weekend was er tijd om uitstapjes te doen naar de plaatselijke bezienswaardigheden. Gelukkig was er al op dat moment al een voorjaarszonnetje en sommigen waagden zich zelfs al in de zee.
Om het thuisfront op de hoogte te houden werd er een weblog aangemaakt waar de leerlingen elke dag een kort verslagje met foto’s of vlog opzetten.
Op hun stageplaats werden de leerlingen niet alleen geconfronteerd met een andere taal, maar vaak ook met een andere manier van werken. Toch werden de leerlingen meermaals geprezen door hun buitenlandse bazen voor hun grondige kennis van hun vak.
Blijkbaar was er na drie weken nog geen sprake van heimwee naar het thuisfront, want de meesten hadden nog niet veel zin om naar huis terug te keren. Of had voor sommigen de Spaanse zon en mentaliteit misschien er iets mee te maken?
Na de stage wordt er op school altijd een afsluitend seminarie georganiseerd waarbij de leerlingen uitleg geven over hun stage aan ouders, leerkrachten en directie. Elk jaar merken we niets dan tevreden gezichten bij allen en zeker dat ze nog eens zouden teruggaan indien ze de kans kregen. Ook de ouders waren zeer enthousiast na de buitenlandse stage van hun zoon/dochter en vonden vaak dat hun kind fel veranderd was in positieve zin, o.a. volwassener geworden.
Resultaat van deze buitenlandse stage van 3 weken is dat de leerlingen heel wat zelfstandiger zijn geworden. Bovendien hebben ze niet alleen praktijkervaring opgedaan, maar werd ook zelfredzaamheid verhoogd.
Ook is het leuk dat dit Erasmus+ project de leerlingen de mogelijkheid heeft gegeven om eens te kunnen proeven van een andere cultuur.
Kortom, de buitenlandse stages van Erasmus+ zijn een onvergetelijke levenservaring die we aan iedereen kunnen aanbevelen!