Watt the Heat! (Heilig Hartinstituut Heverlee)

De leerlingen van 6 Techniek-Wetenschappen aan het Heilig Hartinstituut Heverlee ontvingen in maart maar liefst 39 laatstejaarsstudenten uit Palermo, waarvan de meesten in gastgezinnen werden opgevangen. Op het programma stonden een waaier aan activiteiten rond klimaatverandering, migratie en Europese identiteit.

Zo leerden ze in Genk hernieuwbare energiebronnen van de toekomst tot een smart grid te verbinden en bezochten er een oude steenkoolmijn om ook de energie uit het verleden te bestuderen. Hun Siciliaanse gasten ontmoetten er landgenoten die in de jaren 50 naar Limburg migreerden om er in de mijnen te werken en hadden boeiende gesprekken over wat hen daartoe aanzette.

In Brussel debatteerden ze over de EU, vergaapten zich aan het Europees Parlement en raakten doorweekt op een toeristische wandeling – gelukkig met Brusselse wafels.

De rest van de week verbleven ze in en rond Leuven, waar de Sicilianen zich aan onze “It’s like Harry Potter!”-school vergaapten en in de laboratoria samenwerkten en lezingen bijwoonden van gastsprekers (van de KUL over de rol van steden in tijden van klimaatverandering en van de Europese Commissie over de European Green Deal). Ze sorteerden en hergebruikten afvalstoffen in Maakleerplek en verwierven tijdens een klimaatfietstocht doorheen Leuven inzicht in de vele maatregelen waarmee onze stad een stevige internationale reputatie aan het opbouwen.

 

Uit peilingen allerhande voor en na activiteiten blijkt dat de leerlingen hun Engelse spreekvaardigheid gevoelig uitbreidden, hun gezamenlijke Europese identiteit ontdekten en leerden omgaan met culturele verschillen. Ze verbreedden hun wetenschappelijk inzicht aangaande klimaatverandering en wisselden zowel kennis als ervaringen uit.

Het succesverhaal van 6TW gaat nu even online verder. Tijdens de laatste week van april reizen de leerlingen een hele week naar Palermo en de Eolische Eilanden, waar ze o.a. actieve vulkanen zullen bestuderen en klimaatmigratie van dichtbij meemaken.

Uit peilingen allerhande voor en na activiteiten blijkt dat de leerlingen hun Engelse spreekvaardigheid gevoelig uitbreidden, hun gezamenlijke Europese identiteit ontdekten en leerden omgaan met culturele verschillen. Ze verbreedden hun wetenschappelijk inzicht aangaande klimaatverandering en wisselden zowel kennis als ervaringen uit.