Home Thema’s Citizen 2.0 – Broader Inclusion, Broader Acceptance

Citizen 2.0 – Broader Inclusion, Broader Acceptance

We leven in een digitale wereld, maar de ontwikkeling van persoonlijke vaardigheden is noodzakelijk ter ondersteuning van de digitale vaardigheden.

In gesprek met Emmanuel Vercruysse, projectpartner

“Het project is gestart naar aanleiding van een aantal vaststellingen door de partners tijdens vorige projecten.”, steekt Emmanuel van wal. “Tijdens uitwisselingen bleek meermaals hoe belangrijk sociale vaardigheden zijn voor de samenwerking tussen de internationale leerlingen. En toen is ook het idee ontstaan om die vaardigheden aan te scherpen bij de deelnemers, maar meteen ook de conclusies verder te verspreiden..

“We leven in een digitale wereld, maar de ontwikkeling van persoonlijke vaardigheden is noodzakelijk ter ondersteuning van de digitale vaardigheden.”

Het project bestaat uit drie fases, te beginnen met onderzoek naar wat sociale vaardigheden zijn, hoe ze worden ingevuld in verschillende culturen tussen verschillende leeftijdsgroepen, in diverse groepen, enz. Daar hoort spontaan onderzoek bij naar de spanningsvelden.

De onderzoeksresultaten worden gebruikt tijdens workshops met de deelnemers om te eindigen met het betrekken van andere leerlingen en ouders over wat er is gebeurd, ervaren en geleerd.

“Met mensen praten, naar mensen luisteren en met mensen samenwerken, ook al is het niet zo makkelijk”, is cruciaal” zegt Emmanuel. Daarom is de eerste fase, het onderzoek, niet digitaal.

Ook hier heeft de pandemie parten gespeeld.  Bevolkingsgroepen bezoeken is moeilijker waardoor het project een jaartje in de ijskast is beland. “Het gaat over de belevingservaring met bijhorende interactie en persoonlijke communicatie in plaats van dingen te bekijken op een computer.”

Het eerste wat nu op de agenda staat, is een bezoek aan een Russische minderheid in Estland die een aparte gemeenschap vormen ten opzichte van Estland en nog sterk Russisch georiënteerd zijn. Dat creëert spanningsvelden die de leerlingen zullen onderzoeken ter plaatse.

Daarna is het de beurt aan de Sint-Paulusschool waarbij de nadruk zal liggen op verschillende bevolkingslagen en hoe sociale vaardigheden noodzakelijk zijn om te integreren en met elkaar te communiceren

Daarna komen Duitsland, Hongarije en Schotland aan de beurt, elk met hun eigen kenmerken en aanpak waar de partners van kunnen leren.

De hoop is om zeker bij de vijf scholen, maar ook in de ruimere omgeving, zoals bv. bij ouders, een mentaliteitswijziging tot stand te brengen.

De Sint-Paulusschool heeft daarbij al jaren ervaring opgedaan in andere projecten. Een project over de ecologische voetafdruk en hoe scholen in andere landen daarmee omgaan, heeft er bv. toe geleid dat de school zonnepanelen heeft geïnstalleerd.

De school investeert dan ook letterlijk en figuurlijk in internationale projecten.

Partnerschap:

Duitsland Urspringschule Schelklingen (coördinator)
Hongarije Xántus János Két Tanítási Nyelvű Gimnázium
Estland Hugo Treffneri Gümnaasium
België Sint-Paulusschool campus College 3
Verenigd Koninkrijk Wallace Hall Academy

Neem ook eens een kijkje op Erasmus+ Project Results Platform

 

Naar de projectwebsite