Home Thema’s I’m happy with myself

I’m happy with myself

Het hoofddoel van dit project is vooroordelen en stereotypes doorbreken, in het bijzonder over vrouwen.

In gesprek met Hanne Vandendriessche, projectpartner.

Prizma – Campus College, Izegem.

Prizma is eerder toevallig partner geworden in het project, maar is bijzonder blij met de kans aangezien het onderwerp heel goed aansluit bij andere initiatieven van de school. De Turkse partner, die samen met de Roemeense coördinator het project trekt, is Prizma op het spoor gekomen via het profiel van Hanne op het eTwinning platform in hun zoektocht naar een geschikte partner in het partnerschap.

“Leerlingen zijn zich er niet bewust van hoe belangrijk de rol van vrouwen is in de maatschappij.”

Per land is er een thema waarbij de vrouw centraal staat: “Zo heeft Prizma tijdens een eerste uitwisseling gekozen voor de rol van de vrouw in tijden van oorlog en vrede waarmee de deelnemende leerlingen van alle partners aan de slag zijn gegaan”, vertelt Hanne. Oud-leerlinge Elien Spillebeen, bekend voor haar bekroonde documentaire over vrouwen in het conflictgebied Oost-Congo, had het over de veerkracht in die regio. In Flanders Fields heeft het belang van vrouwen toegelicht tijdens de eerste wereldoorlog. De leerlingen waren dan ook onder de indruk van het belang van vrouwen, en hadden er (nog) niet bij stilgestaan hoeveel impact vrouwen wel hebben. Een tweede uitwisseling ging door in de stad Adana in Turkije met als thema “sociale ondernemingen door vrouwen”. Ook hier was de verbazing groot over wat vrouwen realiseren in de gemeenschap, mits de vooroordelen aan de kant worden geschoven. De rol van de stad is hier niet te onderschatten: zo zorgt Adana voor gratis kinderopvang zodat vrouwen de kans hebben om te werken, zoals in de coöperatieven die werden bezocht. Deze richten zich voornamelijk nog op handenarbeid, maar er werd intussen ook al een webshop opgestart.

“Al tijdens de eerste uitwisseling bleek dat de impact zeer groot was op de deelnemende leerlingen en leerkrachten”, zegt Hanne.

“Eigenlijk zouden alle leerlingen dit moeten kunnen meemaken”, mijmert Hanne.

De hoop is dat de leerlingen niet langer verbaasd zijn over wat vrouwen kunnen en automatisch aannemen dat vrouwen in elk facet van de maatschappij een cruciale rol hebben.

De blik op de wereld is zeker vergroot, en het concept ‘vooroordelen’ is duidelijk binnengekomen. Of dat zo blijft is op dit ogenblik niet duidelijk: de pandemie heeft stokken in de wielen gestoken waardoor het proces onderbroken is.

Er is wel een onverwachte impact in de stad Izegem. In navolging van het programma door Sofie Lemaire over vrouwelijke straatnamen, hadden de leerlingen tijdens de uitwisselingsweek in Vlaanderen de opdracht gekregen om vijf sterke vrouwen met een heldenverhaal uit het eigen land te onderzoeken. De stad zal nu bij de eerstvolgende selectie van straatnamen er eentje kiezen uit de lijst die de Prizma leerlingen hebben opgesteld.

Partnerschap:

Roemenië Liceul Tehnologic “1 Mai” (coördinator)
Turkije Ramazan Atil Anadolu Lisesi
Portugal Jono Pauliaus II gimnazija
België Prizma – Campus College
Duitsland Friedrich-Rückert-Gymnasium

Neem ook eens een kijkje op Erasmus+ Project Results Platform