Home Thema’s Social Inclusion through Equality in Sport

Social Inclusion through Equality in Sport

In de sport gelden de sportregels en zijn er verder geen onderlinge verschillen: iedereen is gelijk, de toegang is laagdrempelig en de doelstellingen zijn voor iedereen dezelfde. Dat willen we doortrekken naar de maatschappij.

In gesprek met An Oris en An Decoster, projectpartner

Het partnerschap bestaat uit vijf secundaire scholen uit vijf landen, waarbij elk van de scholen op haar manier bezig is met Sport en gelijkheid.

“In de sport gelden de sportregels en zijn er verder geen onderlinge verschillen: iedereen is gelijk, de toegang is laagdrempelig en de doelstellingen zijn voor iedereen dezelfde. Dat willen we doortrekken naar de maatschappij.”

Dat vat meteen perfect samen waar het de scholen om te doen is. Het is allemaal gestart met de vaststelling dat in alle deelnemende landen vrouwen onderbelicht worden in de media en zeker in de sport. Maar het gaat niet alleen over vrouwen: het project beoogt een ruime inclusie door participatie in sport en maakt meteen de link naar integratie en sociale inclusie in de maatschappij.

Er wordt tijdens elk van de vijf bezoeken een soort Olympische Spelen in het klein georganiseerd met aandacht voor gelijkheid en sociale inclusie in de sport en hoe dit in het betrokken land wordt aangepakt en ingevuld.

Het bezoek aan Griekenland is nog kunnen doorgaan, maar toen kwam corona. De coördinatoren zijn niet bij de pakken blijven zitten en hebben digitale voorstellingen van lokaal onderzoek aan alle deelnemers georganiseerd. Zo wordt in Hasselt gewerkt rond de aanwezigheid van vrouwen in het sportnieuws en dit zowel nationaal, als regionaal, in de kranten, in het lokaal nieuws, enz. De “echte” ervaring en beleving kan echter nooit worden vervangen door een digitaal alternatief: ter plaatse kunnen gaan en met elkaar kennismaken maakt een veel grotere en blijvende indruk.

Wekelijks worden er informelere digitale groepmeetings georganiseerd waarbij het niet altijd over het project moet gaan. Met sommige groepen lukt dat zeer goed en klikt het tussen de leden, bij andere groepen lukt dat minder goed.

Ook leerkrachten houden dergelijke meetings om de vlam brandende te houden.

“Maar de online meetings en activiteiten zijn goed als noodoplossing in afwachting van de echte samenwerking”, bevestigt An Decoster.

“De leerlingen en collega’s zijn nog zeer betrokken”, zegt An Oris, “en ze zijn helemaal klaar voor de internationale week in januari die in Hasselt plaatsvindt. De leerlingen studeren ook af dit jaar, dus het moet nu gebeuren.”

Maar op het moment van het interview is er net het bericht dat de omikron-variant van het virus door het land waart. Hopelijk lukt het nog.

Partnerschap:

Spanje Instituto Enseñanza Secundaria Ítaca (coördinator)
België Humaniora Kindsheid Jesu
Noorwegen Mysen videregaende skole
Italië Istituto di Istruzione Superiore Parmenide
Griekenland 3rd Lyceum of Pyrgos – Pierre de Coubertin

Neem ook eens een kijkje op Erasmus+ Project Results Platform