Home Thema’s To Inclusive Education and BEYOND

To Inclusive Education and BEYOND

EASPD is een internationale vzw die optreedt als koepelorganisatie voor alle ondersteunende diensten die zich richten op het aanbieden en promoten van gelijke kansen voor mensen met een beperking.

In gesprek met Rachel Vaughan, projectcoördinator.

EASPD is een internationale vzw de optreedt als koepelorganisatie voor alle ondersteunende diensten die zich richten op het aanbieden en promoten van gelijke kansen voor mensen met een beperking. EASPD streeft onder andere naar kwaliteitsvolle dienstverlening door de ondersteunende organisaties waarbij de gebruiker van die diensten centraal staat.

Het project BEYOND past dit toe in de onderwijsomgeving. Het vertrekpunt was het human rights framework waarin onder meer staat dat iedereen toegang moet hebben tot onderwijs. De EU-lidstaten hebben zich hiermee akkoord verklaard en moeten dat toepassen, maar de praktijk ziet er vaak anders uit. Veel heeft te maken met de perceptie over mensen met beperkingen, maar ook met de juiste informatie in de lerarenopleiding, ondersteuning in de klas, de gebrekkige financiering van deelname door mensen met een beperking in het reguliere onderwijs, enz.

“Het one-size-fits-all-model bestaat niet”, zegt Rachel Vaughn, “wij willen met het project opleidingsmateriaal en dus kennis en vaardigheden aanbieden aan de ondersteunende organisaties zodat zij actief en met kennis van zaken aan de slag kunnen om mensen met een beperking volwaardig te integreren, zoals in de school.”

“We want to empower persons with disabilities, ensure the right on education and their inclusion in society.”

Het project wil dus de dienstverleners voor personen met een beperking slagvaardiger maken in het maatschappelijk integreren van de doelgroep. Dat betekent bv. dat scholen er niet alleen voor staan en zelf moeten uitzoeken hoe zij inclusiever kunnen zijn, maar hierin ondersteund kunnen worden. Uiteindelijk hebben alle betrokken partijen hetzelfde doel, namelijk inclusiviteit van personen met een beperking mogelijk maken en vereenvoudigen. De rol van de ondersteunende organisatie is daarbij cruciaal.

Op dit ogenblik is er nog geen sprake van geaccrediteerde cursussen in de lerarenopleiding, “maar dat behoort zeker tot de mogelijkheden in de toekomst”, besluit Rachel.

Partnerschap:

België European Association of Service Providers for Persons with Disabilities (coördinator)
Finland Kehitysvammaisten Palvelusaatio
België Katholiek Onderwijs Vlaanderen
België UC Leuven
Portugal C.E.C.D. Mira Sintra – Centro de Educacao para o Cidadao com Deficiencia CRL
Frankrijk Centre de la Gabrielle et Ateliers du Parc de Claye – MFPass
Oostenrijk Chance B Holding GMBH
België UC Limburg

Neem ook eens een kijkje op Erasmus+ Project Results Platform

Link naar het online learning platform.

Link naar de projectwebsite