Home Thema’s Value and Attitudes Education for Inclusive Europe

Value and Attitudes Education for Inclusive Europe

Het doel van het project is om de Europese waarden, zoals gelijkheid, mensenrechten, enz. tot bij de leerlingen te krijgen.

“Met het M-decreet heeft Vlaanderen getoond dat het bezig is met inclusief onderwijs.”

 

In gesprek met Sebastiaan Jans, projectcoördinator

Het doel van het project is om de Europese waarden, zoals gelijkheid, mensenrechten, enz. tot bij de leerlingen te krijgen. “Er wordt dan wel veel gesproken over de rechten van personen die tot minderheden behoren, maar in de praktijk belandt dit niet altijd in de klas.”, zegt Sebastiaan Jans. Dat komt omdat er enerzijds niet altijd het nodige lesmateriaal ter beschikking is, maar ook omdat de sturing ontbreekt van bovenaf.

De rol van UCLimburg is om degelijk lesmateriaal over de Europese waarden in verschillende formats aan te bieden via een digitaal platform. UCLimburg staat in voor de ontwikkeling en onderhoud van dat platform ook wanneer het project is afgelopen. UCLimburg heeft op dit terrein al zijn sporen verdiend met eerdere projecten: zo werd eerder al een platform ontwikkeld om migranten en vluchtelingen beter te integreren door middel van taal.

De bedoeling is om leerkrachten te voorzien van het nodige materiaal per onderdeel. Dat is meteen de opdracht van de partners, namelijk het leveren van de inhoud voor het platform.

Zo wordt per thema de nodige achtergrondinformatie aangeboden, zoals duiding bij het concept, wat zegt de EU over dit thema, enz. Naast de klassieke elementen, zoals de doelstellingen, het materiaal dat nodig is om de les te geven, de leeftijd waartoe de leerlingen behoren, enz. zijn er ook links naar extra bronnen toegevoegd, “zodat de leerkracht verder onderzoek kan doen en het onderwerp verder kan uitdiepen in functie van de eigen les en klasomgeving.”, voegt Sebastiaan er nog aan toe.

Het platform biedt ook de gelegenheid om te communiceren met andere leerkrachten, maar laat ook toe dat leerlingen onder elkaar kunnen chatten.

De leerkracht kiest zelf welke thema’s worden behandeld, in welke volgorde, enz.

Het materiaal wordt eerst in het Engels geleverd door de projectpartners, maar zal tegen het einde van het project ook vertaald worden in onder meer het Nederlands. Dan is het inhoudelijk klaar voor leerkrachten om ermee aan de slag te gaan. “Mensen toeleiden naar de website wordt de uitdaging in deze fase van het project”, besluit Sebastiaan.

Houd daarom de website https://vaeie.eu/ in het oog voor de verdere evolutie van het project en het VAEIE-platform.

Partnerschap:

België UC Limburg (coördinator)
Italië EURINNET
Roemenië ASOCIATIA “INSTITUTUL GEOGEBRA BOTOSANI”
Ierland SMASHING TIMES THEATRE COMPANY LIMITED
Turkije PAYDAS EGITIM KULTUR VE SANAT DERNEGI
Duitsland JUSTUS-LIEBIG-UNIVERSITAET GIESSEN
Roemenië Muzeul Judetean Botosani

Neem ook eens een kijkje op Erasmus+ Project Results Platform

 

Naar de projectwebsite
Sebastiaan Jans, UC Limburg