28
sep
Studiedag

STEM in het basisonderwijs

Oval 1Created with Sketch.VAC Leuven
Rectangle 505Created with Sketch. Vrijdag 28 september 2018 van 9h00 tot woensdag 28 november 2018 17h00

Ben je op zoek naar ideeën hoe je in de klas aan de slag gaat met STEM/ICT? Wil je inspiratie op doen voor een leuke les rond wetenschap? Of wil je weten waar anderen inspiratie hebben opgedaan elders in Europa?

Binnen eTwinning zijn een aantal Vlaamse basisscholen actief met STEM-projecten. Binnen het Erasmus+-programma werken niet alleen Vlaamse basisscholen aan STEM binnen individuele leermobiliteit en via strategische partnerschappen, maar werd door een aantal Vlaamse lerarenopleidingen ook lesmateriaal ontwikkeld.

Om al deze ervaringen te delen met een ruimer publiek organiseert Epos op 28 september 2018 in VAC Leuven een studiedag STEM IN HET BASISONDERWIJS. Via een aantal presentaties en korte workshops kan je te weten komen wat de betrokken scholen opgestoken hebben van hun Europese werking en ideeën opdoen voor jouw eigen klaspraktijk.Na de nieuwe Erasmus+ oproep 2018, zit je ongetwijfeld nog met vragen. Wat is er nieuw, wat is er mogelijk of wat wordt er precies gefinancierd en voor welke bedragen? 

Schrijf je in onderaan de pagina

Programma

9:00 - 10:00 Onthaal en inschrijving
10:00 - 10:10 verwelkoming
10:10 - 10:50 eerste plenaire sessie: Creativity in Early Years Science education (Arteveldehogeschool)
10:50 - 11:30 tweede plenaire sessie: STEM4MATH - KATHOLIEKE HOGESCHOOL VIVES ZUID
11:30 - 11:45 koffiebreak
11:45 - 12:30 derde plenaire sessie: het STEM school label - European SchoolNet
12:30 - 13:15 Lunch
13:30 - 14:30 Workshops ronde 1
14:45 - 15:45 Workshops ronde 2
15:45 - 17:00 Receptie

De projecten die zich in de plenaire sessies komen voorstellen (voormiddag)

CEYS, 'Creativity in Early Years Science' - Artevelde Hogeschool

CEYS, of het ‘Creativity in Early Years Science’-project, is een driejarig Erasmus+ project dat in 2017 werd afgerond. In dit project werd samengewerkt met partners uit Griekenland, het Verenigd Koninkrijk en Roemenië. Het doel van het CEYS- project was het ontwikkelen, uittesten, implementeren en dissemineren van een nieuw professionaliseringsaanbod dat leraren van jonge kinderen (3-8 jaar) coacht om creativiteit en een onderzoekende aanpak binnen wetenschapsactiviteiten te gebruiken. Dit aanbod richt zich zowel op studenten van de initiële lerarenopleiding als op ervaren leraren. In de loop van het project werden in co-creatie met leraren workshops en modules ontwikkeld en uitgetest. De leraren werden gezien als co-ontwerpers doordat ze aan de hand van actie-onderzoek zelf zochten en leerden hoe ze de creatieve en onderzoekende aanpak van wetenschapsactiviteiten in hun eigen context konden implementeren. Hun ervaringen en praktijkvoorbeelden droegen in sterke mate bij tot het professionaliseringsaanbod.

STEM4MATH - Katholieke Hogeschool VIVES ZUID

Het STEM4MATH-project focust op geïntegreerd STEM-onderwijs, waarin de component ‘wiskunde’ prominent aanwezig is. Door wiskundige inzichten aan te bieden binnen een authentieke STEM-context willen we de vaardigheden en attitudes van lagere schoolkinderen voor wiskunde (ook wetenschappen en techniek) positief stimuleren. Binnen het project werken vijf Europese partners samen om een STEM4MATH-didactisch model te ontwikkelen en te concretiseren via 20 praktijkvoorbeelden. Dit gebeurt in samenwerking met leerkrachten, voor wie ook navormingen worden georganiseerd. Tijdens deze keynote stellen we het STEM4MATH-project voor en focussen hierbij op het didactisch model geïllustreerd aan de hand van een aantal concrete praktijkvoorbeelden.

Het STEM school label - European SchoolNet

Het 'European Schoolnet' ontwikkelde een tool waarmee scholen zichzelf kunnen evalueren op het vlak van STEM. Deze tool brengt duidelijk de werkpunten aan het licht en biedt opleidingen aan

Workshops ronde 1

CATCH

Project: CATCH: Children-Architects To Create Homes (GO! Basisschool Schaarbeek Hendrik Conscience). Johan Debus en Pascale Van Nuffelen komen vertellen over hun project en leren je hoe je aan de slag kan rond Architectuur in de klas.

STEM4MATH

Project: STEM4MATH (BS Ter Elzen Wijtschate//Katholieke Hogeschool VIVES Zuid). In dit project hebben de partners STEM-activiteiten uitgewerkt met doelstellingen wiskunde voor kinderen van 9 tot 12 jaar. Aan de hand van een didactisch model gehanteerd binnen het project lichten we een aantal activiteiten toe in een hands-on workshop.

TACCLE3

Project: TACCLE (GO! BS De Pijl//HET GEMEENSCHAPSONDERWIJS). Jef Belmans deelt zijn ervaringen met programmeren in de klas op basis van het KA2-project TACCLE3.

Workshops ronde 2

ARTIFEX

Project: ARTIFEX (Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen). In dit project is men bezig met de ontwikkeling van de STEM-ladder, een systeem dat leerlingen met een verschillend niveau van STEM-geletterdheid uitdaagt en groeikansen biedt. Met behulp van de AirFab (trial & error) willen we leerkrachten de diverse niveaus van de Artifex STEM-ladder laten ervaren. We zullen in groepjes deelnemers uit eerste hand opdrachten van de verschillende niveaus laten uitproberen zodat ze een beter zicht krijgen op de Artifex STEM-ladder en de toepassingen ervan. 

The ICT road to STEM through TCC

Project: The Information and Communications Technology road to Science, Technology, Engineering and Mathematics through Transnational Collaboration and Communication (Basisschool weg-wijzer). We vertrekken vanuit ons Erasmus+project om enkele apps en programma's toe te lichten die rechtstreeks bruikbaar zijn in de klaspraktijk. We werken bijvoorbeeld met: - Animoto - iMovie - Beebot - Quiver - Gynzy - Plickers - Scratch Junior - Lightbot - Actionbound Wie graag deelneemt aan deze workshop mag gerust ook een eigen ipad of laptop meebrengen om dingen uit te testen.

Together we learn to use coding at school

Project: Together we learn to use coding at school (School: GO!Basisschool Het Molenschip Evergem). Deze workshop gaat over computational thinking, coding en werken met robots in de basisschool. Het opstellen van een programma en activiteiten van kleuters tot het zesde leerjaar als rode draad doorheen de basisschool. Bij coding komen voorbeelden van unplugged coding Scratch junior, Scratch, werken met de Micro bit aan bod. Bij de robots hebben we het over het gebruik van de Bee Bot, Ozobot, Dash en Dot, Lego Wedo, EV3 mindstorm. Er worden praktische voorbeelden, URL’s en werkkaarten voor de leerlingen gegeven en er zal ook het nodige materiaal voor handen zijn om iets uit te testen.

STEM in het basisonderwijs

Foto van een telraam

Locatie

Het Dirk Bouts gebouw (VAC Leuven) ligt op wandelafstand van het station van Leuven.

Inschrijven

Schrijf je in tot 20 september via onderstaand formulier (& vergeet niet op 'indienen' te klikken).

 
1 Begin 2 Voltooid